Když si typický český student kupuje oblek do tanečních, tvrdí, že si ho může vzít na svatbu i do rakve. Většinou si tak zdůvodňuje nemalou investici, kterou musí ke koupi vložit. Takový motiv se ale pomalu stává výjimkou. Obleky jsou pro čím dál tím více mužů opět vášní, ba dokonce i životním stylem.

Muži se totiž prý mění. Po finanční krizi chodí opět nakupovat, investují do svého vzhledu a ve vitrínách nenechávají ležet ani doplňky. Současně se zakázky hromadí i malým krejčovstvím. Nikoliv však díky novým businessmanům – obleky chtějí všichni, a pokud mají alespoň trochu možnost, investují.

Jak a proč vzrůstají tržby zakázkovým krejčovstvím, zjišťoval anglický magazín Business of Fashion, který proto kontaktoval tři krejčovství: jedno z Brooklynu, druhé z Londýna a třetí z Bombaje.

Luke Sweetney a Thom Whiddet z londýnského salónu Thom Sweetney mají za to, že dnešní muže ovlivňuje styl známých osobností, které do svého šatníku postupně zapojují kreativní obleky již od roku 2008. Daniel a Brena Lewis, američtí manželé vlastnící Brooklyn Tailors, zdůrazňují, že pro jejich obleky si chodí mladí umělci, hudebníci i spisovatelé. Těm samozřejmě musí přizpůsobit cenu a nabízí jim tak zejména o něco méně kvalitní materiály. Govinda Mehta, krejčí z Bombaje, šije pro politiky i bollywoodské herce. Oproti tradičnějším značkám vidí výhodu svého malého krejčovství v možnosti přizpůsobení se požadovanému jedinečnému stylu klienta.

Po celém světě tedy malým krejčovstvím rostou tržby. Stále častěji se skloňuje tradice Savile Row, londýnské třídy, která je od 19. století centrem těch nejvybranějších krejčovství. Nedávno na ni umístila svůj butik také značka Alexander McQueen, jejíž zakladatel se učil ve dvou z jejích tradičních salonů, konkrétně v Gieves & Hawkes a Anderson & Sheppard.

Úspěchy hlásí také Česká republika. Poptávka pražského obchodu Le Premier, který zhotovuje košile na zakázku a obleky made-to-measure, tedy takovou poloviční zakázkovou výrobu, roste velmi výrazně. Podle majitele Jakuba Lohninského vyprodukuje Le Premier „několik stovek košil a do stovky obleků“ za měsíc, věk klientů se pohybuje od 16 do 70 let. Obliba elegantního stylu je nakonec vidět i z ohlasů na facebooku Le Premier či na jeho blogu Muži v Česku.

Pokud stále ještě váháte, zda může vůbec oblek vypadat kreativně, nebo si nevíte rady s detaily, inspirujte se v naší fotogalerii plné neobvyklých kombinací i pro každodenní nošení…

Foto: Pinterest.com