-->

Proč z jídelníčku nevynechávat sacharidy?

/ Michala Bradová

Jsou palivem pro náš mozek, nervy i svaly. Představují nejrychlejší a hlavní zdroj energie pro celé tělo a rozhodně je chyba sacharidy zcela vyřadit ze svého jídelníčku. Ano, i když hubnete! Pojďte se podívat, proč je vlastně potřebujeme.

Nezbytná živina

Sacharidy spolu s tuky a bílkovinami tvoří základní živiny, které organismus potřebuje, aby správně fungoval. Konkrétně mají tvořit 55 až 60 % celkového energetického příjmu. Vyřadíte-li je úplně ze svého jídelníčku, dostaví se únava, bolesti hlavy, nesoustředěnost či špatná nálada.

Zásobárna energie

Tělo si se sacharidy poradí. V trávicím systému se rozloží na glukózu (krevní cukr), který se následně stává zdrojem energie pro činnost buněk, tkání a orgánů. Nevyužije-li se ihned, ukládá se do svalů a jater pro pozdější potřebu.

Málo i moc škodí

Lidé často vyřazují sacharidy za cílem shodit přebytečná kila. Ano, zhubnete celkem rychle, ale především svalovou hmotu a vodu, která se na svaly váže. Tuky naopak přibývají v důsledku ztráty svalů. Metabolismus se zpomalí a tělo začne ukládat do zásoby. Ani druhý scénář není dobrý. Velké množství sacharidů dodá nadbytek energie, kterou tělo nedokáže zpracovat, a proto ji ukládá v těle ve formě tuku.

Stop cukru

Není sacharid jako sacharid, respektive je potřeba rozlišovat jednoduché a komplexní sacharidy. V jídelníčku se nebraňte těm komplexním, které obsahují např. luštěniny, obiloviny, celozrnné pečivo. Stopku naopak dejte jednoduchým sacharidům – především cukrům obsaženým ve sladkostech, limonádách a celkově v průmyslově zpracovaných potravinách.

Na zdraví

Kromě toho, že sacharidy ovlivňují naši fyzickou a psychickou stránku, pomáhají i od řady nemocí. Hovoří se o snižování krevního tlaku, onemocnění srdce, problémech s trávením či cukrovce 2. typu. Samozřejmě, že se to týká jen těch správných sacharidů.