Londýn momentálně vystavuje módu ovlivněnou klubovou scénou, New York punkem, Boston hippies. Pomalu každé větší město vnímá oděv jako součást výtvarného umění, která patří do muzea.

Nově se k nim připojilo i moravské Brno, město proslulé textilním průmyslem. Výstava Voliéra No. 1: Oděvní silueta v současné české módní tvorbě představí, jak název napovídá, jak si čeští návrháři hrají s úpravou siluety, stejně jako vztah mezi oděvem, člověkem a společností. Pro Moravskou galerii v Brně ji daly dohromady kurátorka Andrea Husseiniová s Olo Křížovou, stylistkou a kreativní ředitelkou Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend.

V prostorách Uměleckoprůmyslového muzea Respirium a Camera budou vystaveny práce celkem devatenácti českých návrhářů. Seřazeny Olo Křížovou, modely se budou pohybovat od těch zvýrazňujících přirozenou siluetu až po ty tělo deformující. Celek má vypovídat o české módní tvorbě posledních desetiletí, nikoliv však o našich nejlepších návrhářích. Do výsledného výběru se dostali ti, kteří svoji prací zapadli do daného konceptu.

„I pro mě to byla zajímavá reflexe, kam se tvorba vyvíjí, kam silueta směřuje,“ řekla na úterní tiskové konferenci v La Gallery Novesta Olo Křížová, a okomentovala tak půlroční sbírání odpovídajících modelů. Ty Moravská galerie v Brně nainstaluje vedle dvojrozměrných skic a náčrtů.

 

Modely z archivů i modely speciálně pro výstavu

Moravská galerie v Brně nevystaví pouze archivní modely. Součástí expozice bude také unikátní soubor, který vznikl v rámci workshopu pořádaného Jitkou Petřekovou a Olo Křížovou v domě architekta vídeňské secese Josefa Hoffmana. Tradiční akce v Brtnici u Jihlavy, na kterou ale běžně jezdí studenti oděvu, se zúčastnili Alešbáry, Jindra Jansová, Petra Kafka, Ivana Kaňovská, Zuzana Kubíčková, Jakub Polanka a Alžběta Presová.

Pomocí průmyslového tvárného materiálu „Tyvek“ zkoumali vybraní designéři vztah mezi dekorem a siluetou. Volně se mohli inspirovat právě atmosférou secesního domu postaveného na začátku 20. století, v době, kdy se oděv radikálně měnil, uvolňoval.

Deinstalace této části výstavy proběhne formou módní show 19. 1. 2014. Současně se obmění modely hlavní části expozice, základní idea ale zůstane.

 

Přiblížit módu lidem

Speciální soubory budou v Brně vystaveny téměř rok, a dostatek času tak přímo vybízí k doprovodným akcím. Kromě lednové módní show to bude i výklad samotné Olo Křížové, přednášky Andrey Březinové o antimódě přelomu 19. a 20. století a směru „glamour“ navracejícímu se k ženskosti, nebo výtvarná dílna Jitky Petřekové nazvaná „Umělecké šaty“. Celý program bude k dispozici na stránkách Moravské galerie v Brně.

 

Voliéra pokaždé jinak

Voliéra No. 1 čerpá ze stejnojmenné výstavy doplňků, kterou před několika lety pro Studio LR (Liběny Rochové) sestavila Olo Křížová. Původně pracovní název natolik vystihuje myšlenku autorů, že jej ponechali.

Totiž tak, jako „ve voliéře létají různí ptáci“, tak má koncept výstav pokaždé prezentovat jinou oblast současného designu. Hezký plán ale posvětí až průběh aktuální „voliéry“.

Voliéra No. 1 potrvá od 27. 9. 2013 do 18. 5. 2014. Vystaveny budou práce Hany Frišonsové, Martina Havla, Zdenky Imreczeové, Pavla Ivančice, Jindry Jansové, Patry Kafky, Ivany Kaňovské, Libora Komosného, Lucie Králové, Zuzany Kubíčkové, Denisy Nové, Petry Pluháčkové, Jakuba Polanky, Radky Sirkové a Anny Tuškové (Chatty), Antonína Šimona, Lenky Štěpánkové, Viktorie Vittori a Hany Zárubové.