Vzájemná rivalita nebo respekt?

/ Monika Kolářová

Dnes bych se ráda podívala na tématiku módních časopisů a módních blogů. Co si myslíte o tom, že tisk se pomalu dostává do pozadí a naopak nastává doba vzkvétání online portálů a blogů, kterým nemůže v oblasti aktuálnosti nic konkurovat?

Nevím, zda mi to pouze připadá, ale módně zaměřené publikum se postupem času tak trošku rozdělilo do dvou odlišných skupin. První z nich jsou zastánci klasických tištěných médií, dávají přednost módním magazínům a zvesela si v nich počtou večer po práci se skleničkou vína v ruce. Pak je tu druhá množina, která fandí a hltá módní blogy. Jejich nejčastějším zdůvodněním pro tuto zálibu je aktuálnost a touha nahlédnout do něčího života.

V posledních letech je na módní blogy kladen obrovský tlak, aby byly stejně jako časopisy vydařené po stránce vizuální, aby se na nich objevovalo luxusní oblečení, byly atraktivní a sponzorované. Zamyslete se ale nad tím, že blog = většinou jeden člověk, který zastává mnoho funkcí – redaktor, editor, fotograf, grafický designér, stylista, atd. nemůže být přeci nikdy tak komplexní. I ty nejlepší blogy na světě dnes vedou celé týmy, skupina přátel nebo rodina.

Mladé dívky zbožňují inspiraci, aktuální informace a také jsou v období, kdy si vytvářejí své životní cíle. Vidí bloggery svého věku, podobného vkusu, doufají v racionalitu a objektivitu. Je pravda, že i úspěšné blogy, které najdou sponzora, se postupem času dostávají do povědomí jako nedůvěryhodný (snadno ovlivnitelný) zdroj (nebo alespoň v naší zemi mi to tak připadá).  Časopis si oproti tomu primárně klade za cíl oslovit mnohem širší publikum. A také pro něj hraje to, že zde má svoji dlouholetou tradici. Ve výsledku jsou to blogy, které by se od nich měly učit.

Přesto si nemyslete, že se módní časopisy blogů vůbec nebojí, moc dobře si uvědomily jejich sílu a proto jim častěji a častěji nabízejí zajímavé příležitosti a formy spolupráce. Společnými silami vznikají speciální bloggerské sítě, které přinášejí různé možnosti, zmínky v editorialech či recenze produktů.

Je pravdou, že většina z tištěných magazínů má již v dnešní době své internetové stránky nebo digitální verzi, která je pro koncového uživatele mnohem pohodlnější. Možná, že pro mnohé nabízí řešení – nikdo z mladých lidí si nechce kupovat časopis, který je z 30% zaplněn reklamou.

Přesto celou dobu přemýšlím nad tím, zda je možné, aby všichni aktéři z módního světa šli v budoucnu zlatou střední cestou, cestou vzájemného respektu. Budou tak módní zasvěcenci schopni přestat tvrdě reagovat na úspěchy bloggerů? A budou bloggeři na oplátku někdy ochotní pochopit vzdělání a přehled, který náleží pouze módním redaktorům a editorům? A vlastně, záleží na tomto vůbec?

Vogue

Foto: shutterstock.com