Hervé Léger: Tvůrce ikony i špatný obchodník

Hervého Legéra, žijícího a tvořícího návrháře, nenajdete ve stejnojmenné značce. Otec ikonických upnutých šatů totiž své dítě špatně prodal.

Je zcela běžné, že módní dům vede návrhář jiného jména, než jaké nese název. Z generace zakladatelů překročil milénium málokterý, a pokud ano, už zřejmě netvoří.

Brand Hervé Léger by Max Azria ale používá jméno zakladatele, který stále žije a pracuje, a to dokonce pod podobným názvem Hervé L. Leroux. Firmu obnovenou po několikaleté pauze ale kreativně vede Max Azria, nikoliv Léger. Ten totiž svůj patent na dokonale padnoucí pouzdrové šaty špatně prodal.

Náhodné svázání 

Bylo to v polovině 80. let, kdy mladý Hervé – před změnou příjmení Peugnet – založil vlastní značku. Na začátku poslední dekády 20. století představil  šaty, které brand dodnes definují. V angličtině mají přízvisko „bondage“, v češtině bychom je mohli opsat jako tělo svazující charakteristickými proužky,  případně zjednodušeně nazvat šaty pouzdrovými.

Hervé Léger označuje vznik ikonického modelu za náhodu. „Měl jsem přehlídku v Angelina Tea Salon v Paříži a na finále jsem chtěl něco oslnivého. Neměl jsem ale materiál. O pár dní později jsem šel do dílny a našel několik metalických pásků, něčeho jako lurex,“ popsal designér štěstí v rozhovoru s bloggerem Filepem Motwarym. Pásky následně skládal k sobě, čímž vznikl zcela první – a ihned úspěšný – „bondážový“ model.

Špatný prodej, slavný návrat

Šaty Hervého Légera se staly nutností každé známé tváře. Hvězdy je oblékaly na červený koberec i jen tak ven. Jenže na konci úspěšné éry v devadesátých letech udělal francouzský designér chybu, když část své firmy odprodal velké skupině Seagram. Ta se však později zbavovala zbytečných, tedy i Hervého, kterého od ní odkoupila společnost BCBG Max Azria (Wikipedie to označuje za vůbec první koupi francouzského couturiéra americkou firmou). Légerovi zbylo pouhých 5% vlastní značky. Neschopnost dohodnout se s vedením nakonec vedla až k jeho vyhazovu.

Hervé Léger chtěl ale ve světě módy zůstat. Dlouholetý přítel a mentor Karl Lagerfeld mu poradil, aby používal jméno Hervé L. Leroux. Později s touto „novou“ značkou získal francouzský návrhář i pozvání do komory Haute Couture.

Max Azria však odkaz šatů z proužků obnovil až v roce 2007. Jeho Hervé Léger by Max Azria je v současnosti o něco známější než Hervé L. Leroux. Díky Maxově ženě Lubov Azria, hlavní kreativní ředitelce skupiny BCBG Max Azria, mají všechny značky spadající pod skupinu široké publikum. Charismatická a marketingově schopná blondýnka se s ním spojuje osobně i skrz sociální sítě.

Max Azria vede svého „Hervého Légera“  jako luxusní brand, který opět vyhledávají známé tváře. Ačkoliv se zdá být těžké stavět celou značku na pouzdrových šatech, podle magazínu Interview mají Lubov a Max nápady až do roku 2020.

Značku Hervé Léger by Max Azria nabídne od listopadu pražský butik Simple Concept Store. Začne s kolekcí Resort 2014.

Foto: Archiv značek, oficiální Facebook