Zdravý životní styl: Jak si ho udržet po celý život?

/ Tereza Spilková Foto: kayture.com

Špatný životní styl způsobuje většinu našich dnešních problémů – deprese, úzkosti, nadváhu, problémy s pohybovým aparátem. V teorii je to vlastně všechno snadné, do praxe se ale správná životospráva uvádí trošku hůř. Obzvlášť, pokud to má být na celý život, ne jen na pár týdnů. Jak konečně vydržet na té správné cestě ke šťastnějšímu životu?

Také se už zase snažíte začít žít zdravě? Konečně jste se rozhodli sportovat, jíst zeleninu a omezit všechno nezdravé (alkohol, čokoládu, sladké nápoje…vždyť to znáte)? Nejste sami. Všichni přeci moc dobře víme, jak důležitá je zdravá životospráva pro náš život. Když se snažíme, je nám mnohem lépe, cítíme se plni energie, vypadáme lépe a hladina endorfinů v krvi je pořád tak vysoko, že nám jde všechno snadněji?

Jenže pak se něco stane a my už jsme zase zpátky v nezdravém koloběhu. Chodíme spát ve dvě ráno, občas si dáme skleničku (nebo dvě, nebo tři, ehm, láhev) červeného vína, na stole máme rozbalenou čokoládu a běhat jsme nebyli už druhý týden.

Jak můžete snadno ze zdravého životního stylu udělat permanentní stav a ne jen chvilkovou záležitost?

Nebuďte na sebe až tak přísní

Pokud chcete změnit životosprávu a žít zdravěji, nenasazujte si laťku příliš vysoko hned na začátku. Začátky totiž nebudou ideální, ale to vůbec nevadí. Nejdůležitější je, že se snažíte. Pamatujte, že i jedno zdravé rozhodnutí denně je lepší, než žádné. Pro začátek tedy začněte drobnými změnami. Místo bublinkové limonády si dejte vodu s ovocem a klidně si do ní dejte trochu cukru, příště si ho ale dejte méně a pak zase méně, dokud ho nebudete používat vůbec. Nevrhejte se do ničeho po hlavě. A hlavně nenechte jednu čokoládu, aby vám zkazila celý váš dosavadní úspěch. Jakmile sejdete ze stanovené cesty, hned se zase vraťte zpátky. Občasné prohřešky si hlavně pořádně užijte a netrestejte se z nich. Ať už z toho aspoň něco máte, protože rovnováha je přeci důležitá.

Hledejte cestu, která pro vás bude nejpřirozenější a nejpohodlnější

Ne každému vyhovuje běhat pět kilometrů denně, nikdo ani neříká, že byste měli. Pokud raději chodíte, jen do toho. Pokud vás baví jezdit na kole, super. Nemusíte mít pocit že musíte dělat to, co všichni ostatní. Najděte si cestu, která pro vás bude nejpřirozenější a nebudete o ní muset tolik přemýšlet. Váš nový životní styl by vás měl především bavit a měli byste se cíti lépe, ne hůř. To stejné platí i o jídle, pokud nemáte rádi saláty, pak je nejzte, jen si ke každému jídlu dejte více zeleniny. Jestli se nedokážete vzdát čokolády, nemusíte, jen si kupujte tu lepší variantu (místo mléčné hořkou nebo alepsoň o něco kvalitnější) a jezte ji po kouscích, ne po celých řádcích. Malé radosti jsou důležité pro duši, takže myslete i na ni, ne jen na vaše břišní svaly a dokonalá lýtka.

Ujasněte si, co je pro vás důležité

Při změně životního stylu je důležité si uvědomit, a neustále opakovat, proč je pro vás změna tak moc důležitá. Je to proto, že se chcete cítit lépe, být zdravější, vypadat lépe? Jakýkoli důvod by měl být pro vás důležitější než sklenička vína nebo pytlík chipsů. Jednoduše budete chtít změnu víc, než momentální uspokojení, které vám nezdravé jídlo nebo hodinka na gauči navíc můžou poskytnout.

Definujte si dlouhodobý cíl 

Aby vám váš životní styl byl už jednou provždy, musíte si stanovit dlouhodobé cíle. Mít hezkou postavu do plavek jednoduše není dostatečná motivace pro trvalou změnu (Zkusili jsem, neuspěli jsme.). Jedním takovým cílem může být například to, že chcete být ve stáří co nejzdravější, ideálně, že chcete být zdraví po celý život. Že už se prostě chcete jednou provždy cítit lépe. Myslete při tom na budoucnost a na to, co všechno vám nový přístup může přinést. Nové pracovní příležitosti, vztahy, spokojenost a zdraví. To už stojí za to, ne?