Acne: Módní fenomén ze Švédska

„Nejdříve jsme byli pouhý koncept,“ říká zakladatel značky Acne Johnny Johansson. Za šestnáct let vyvinul z myšlenky fenomén.

Začalo to sto páry džín s červenými stehy a pěti kapsami. Celý první rok existence Acne – Ambition to Create Novel Expressions – na módu zakladatel Johny Johansson ani nepomyslel. Skupina čtyř švédských nadšenců formovaná po vzoru The Factory Andyho Warhola produkovala hudbu, filmy a reklamu.

Avšak Johansson chtěl nabídnout něco víc, a tak nechal ušít oněch sto párů džín. Investoval do nich všechny peníze, svým kolegům nic neřekl. Rychle se mu však povedlo vytvořit novou uniformu, džíny nosili výtvarníci i lidi z módní branže. Kalhoty se dostaly do magazínu Wallpaper, francouzského Vogue i švédské Elle.

Čtveřice Acne se zdráhala nabídku oděvů nějak rozšiřovat, obávala se i toho, že filosofii značky špatně pochopí obchodníci. Ale přesto začal Johansson bez jakékoliv znalosti řemesla šít. Dnes už Acne produkuje klasicky čtyřikrát do roka dámské kolekce, dvakrát do roka pak pánské. Strach z velkých obchodů tým překonal také. Kromě vlastních více než čtyřiceti butiků prodává i ve světových domech Barneys New York, Bergdorf Goodman nebo Harrods, v Praze švédské oblečení zakoupíte v SIMPLE Concept Store.

Přestože obliba džín zůstává, zákazníci už dlouho nevyhledávají Acne jen kvůli nim. Kolekce švédské značky se vyznačují pohodlností a zdánlivou jednoduchostí. „Myslím si, že naše oblečení je funkční a spojené s architekturou. Je grafické, ale neřekl bych, že minimalistické, což lidé říkají často,“ popsal styl Johansson pro Hint Magazine.

Spolupráce s Lanvin i vlastní magazín

Acne žije ve vlastní uzavřené bublině, do které však může nahlédnout každý, kdo ví, kam se dívat. Propagace novinek totiž probíhá pouze ve vlastním magazínu Acne Paper vycházejícím dvakrát ročně. „Časopis“ se ale nezaměřuje jen na produkty od švédské značky. Zajímá se o výtvarné umění, hudbu nebo fotografii. Na obsahu se podílí zajímavé osobnosti, v minulosti například Carine Roitfeld, David Lynch nebo Mario Testino.

Ale bublinu značka občas praskne, a to v případech, kdy se spojuje s jinými. Na poli módy je zřejmě nejvýznamnější spoluprací ta s Lanvin Albera Elbaze. V roce 2010 dohromady vytvořili džínovou kolekci pracující s tradiční estetikou francouzského domu.

Před třemi lety přišel Johansson a jeho tým s linií nábytku, před dvěma lety spustili výrobu dětských hraček označených Acne JR. Letos vydávají již druhou knihu, tentokrát se jedná o výběr fotografií Bruce Bellase. Uvidíme, co přijde příště. V portfoliu švédského fenoménu snad chybí už jen kosmetika.

Foto: Archiv Acne