Bloggerské soutěže

/ Monika Kolářová

Módní blogy nejsou pouze plné zajímavých článků, tipů na nákupy či stylových fotografií. Jednou za čas se na nich totiž objeví zajímavý prvek – soutěž neboli giveaway o (často) hodnotné ceny, jako odměna pro věrné čtenáře. Uspořádat takovou soutěž ovšem není jen tak, je při ní důležité dodržovat určitá pravidla.

Pokud se rozhodnete na svém blogu uspořádat jakoukoli soutěž, je dobré se na ni předem dobře připravit a vše detailně promyslet. Věřte, že úsilí, které bude znamenat několik hodin času a energie se nakonec vyplatí a přinese vytoužené ovoce.

Cíl a smysl

Ze všeho nejdříve je nutné si stanovit smysl pořádané soutěže. Hodlám odměnit své stávající čtenáře, chci si získat spoustu nových, nebo oboje? Také mohu prostředím giveaway oslavit nějakou speciální příležitost, výročí blogu nebo navázat kvalitní spolupráci s firmou.

Dobré je také položit si otázku, jaký cíl by vlastně měla soutěž splnit. Chcete získat více fanoušků na Facebooku nebo více zpětných odkazů na svůj blog? Pokud budete hned od počátku znát hlavní smysl a cíl, bude snazší lépe stanovit konkrétní kritéria a lépe měřit úspěšnost samotné soutěže.

Nastavení podmínek

Vždy mějte na paměti, že je výhodné nastavit podmínky soutěže v souladu s výhrou. Čím více budou podmínky účasti komplikovanější, tím se jí logicky zúčastní mnohem méně lidí. Vtipné mi například připadají soutěže, ve kterých bloggerky nechají své čtenářky sepsat minimálně 5 stránkové eseje pro dárek v hodnotě bezmála dvacet dolarů. Takové postupy se mi nejeví jako úplně adekvátní.

Reklama

Nikdy nezapomínejte o soutěži informovat ostatní. Existují weby, které přímo zobrazují odkazy na právě probíhající blogové soutěže. Nezapomeňte na své sociální sítě, informujte své přátele a požádejte je o sdílení. Snažte se ovšem provádět „reklamu“ v určitých mezích. Jakmile budete zahlcovat webové stránky krátkými pozvánkami k sobě na blog, třeba i několikrát denně, přijdou ostatním takové komentáře v určitém momentu spíš otravné a vzbuzující dojem vnucování.

Vše na rovinu

Součástí každé soutěže musí být konkrétní pravidla, seznam zemí, jejichž čtenáři se mohou účastnit, jejich věk. Pokud se soutěží o oblečení, uveďte jeho velikost. Zveřejněte, kdy a jakou metodou bude vybrán vítěz a také za jak dlouho se musí k výhře přihlásit. V záloze mějte plán B, pokud by se vítěz nepřihlásil, je nutné vybrat náhradníka.

Pokud jste splnili následující kroky, nic vám již nebrání soutěž uspořádat. Vždy ji ale berte jako zábavu, oživení vašeho blogu, snažte se spolupracovat se svými čtenáři a reagovat na všechny jejich otázky. Je to také ideální příležitost pro okořenění blogu o nové a zajímavé rubriky, když už jste dokázali přitáhnout pozornost nového publika. Všichni totiž výhru získat nemohou, tak se je snažte odměnit alespoň svými příspěvky!

shutterstock_61950040

Foto: Pinterest.com; Shutterstock.com