Calvin Klein: Král provokativních kampaní

/ Karolína Fialová

Bez originality si v módním průmyslu neškrtnete. Ale v době, kdy už vše někdo před vámi vytvořil, není lehké být kreativní. Provokace se ukázala jako jedna z cest, jak upoutat pozornost současného věčně roztěkaného konzumenta – a v tomto oboru se stal mistrem Calvin Klein.

Většina kampaní módního domu známého pro minimalistické oblečení neupadla v zapomnění. Módní časopisy na ně stále odkazují v souvislosti s kontroverzemi, které v době vydání vyvolaly. Často se jedná o nahotu, mladistvé modelky nebo modely a sexuální podtext, který nabízí slogany doprovázející fotografie.

Vše začalo už v roce 1980, kdy Calvin Klein zveřejnil TV kampaň s patnáctiletou modelkou Brooke Shields a textem “You wanna know what comes between me and my Calvins? Nothing.” Kvůli dvojsmyslu byla reklama dokonce stažena z amerických televizí.

1980

Hvězdou kampaně v roce 1992 se stal Mark Wahlberg, americký herec, rapper a producent.

Zdánlivě nevinným snímkem odstartovala Kate Moss společně se značkou Calvin Klein takzvanou éru “heroin chic”…

1993

…některé z fotografií však byly v té době považovány za více než odvážné.

1993

Přestože všem modelům a modelkám v kampani pro rok 1995 už bylo přes osmnáct let, proti reklamě se ozvala American Family Association, která namítala, že připomíná dětskou pornografii.

1995

V roce 2009 se veřejnost pobouřila fotografie ukazující skupinové sexuální aktivity.

2009

O dva roky později došlo v kampani k pravděpodobně neúmyslnému náznaku slova “fuck” (“f” jako stůl v pozadí, “u” jako výstřih modelky Lary Stone a “ck” jako logo Calvin Klein).

2009

V roce 2010 (opět s Larou Stone) byli tvůrci kampaně podezříváni z propagování sexuálního násilí.

2010

Před třemi lety už reklama mířila na takzvanou “selfie generation” s tematickými snímky.

2014

V roce 2015 veřejnost upozornila na evidentní úpravu ve photoshopu těla Justina Biebera, který v reklamě figuroval po boku Lary Stone.

Dobu sociálních sítí dokázal Calvin Klein vložit i do kampaně, kde použil přepisy reálných zpráv zachycujících flirtování dvou lidí.

Calvin Klein bývá kritizován za objektifikování, a to především žen. Mnoho kampaní značky se však zaměřilo také na muže. Nejznámějším příkladem je tato fotografie z devadesátých let, která vyvolala vášnivé reakce.