CHANEL – móda velkých bankovek

/ Michaela Hošková

„Nikdy si neberte muže, který má peněženku jen na drobné!“ řekla kdysi Coco Chanel, zakladatelka úspěšné značky luxusního zboží. Gabrielle „Coco“ Chanel se narodila v roce 1883. V roce 1909 otevřela svůj první malý obchod v Balsanově obchodním domě v Paříži. Velmi jednoduchý začátek pro něco, co bude v budoucnu tak obrovské impérium ve světě módy. Tento obchodní dům byl centrem schůzek bohatých mužů a jejich milenek. To dalo Coco možnost prodeje dekorativních klobouků.

Později s členem představenstva Balsanova obchodního domu Arthhurem Capelem měla vztah. Ten jako první objevil v Coco velký návrhářský i obchodní talent a s jeho financční podporou Coco Chanel otevřela roku 1910 v Paříži monistický ateliér a roku 1911 první módní salon na Rue Cambon, kde je dodnes hlavní sídlo firmy Chanel.  Paříž se roku 1916 stala díky Chanel světovým centrem módy a vté době zaměstnávala okolo 300 švadlen. Roku 1926 s příchodem „malých černých“ se začínají psát dějiny couture a americký časopis Vogue označuje módu Chanel za ztělesnění elegance. Coco Chanel měla mnoho milenců, ale pouze jeden muž byl pro úspěšnost značky určující a to Pierre Wertheimer, který zajistil odbyt pro parfém století a tím byl Chanel No 5. Roku 1954 se stal výhradním vlastníkem značky Chanel a po 30 let ji spravovali jeho vnuci Gérard a Alain.

Na začátku druhé světové války Coco Chanel odjíždí do Švýcarska a 15 let žije mimo módní svět. K návratu k módě ji přiměje v jejích jednasedmdesáti letech vzestup značky Christian Dior, jejíž modely neuznává. Po smrti Coco Chanel získá její módní značka pověst stylu, který se hodí jen pro starší bohaté dámy. Tuto pověst mění roku 1984 nový umělecký šéf a to Karl Lagerfeld, který přináší do Chanel čerstvý vítr a rovněž vylepšuje mediální prezentaci módní značky.

Chanel nejsou jen krásné modely, ale i kabelky, doplňky, parfémy, šperky a dámská kosmetika. Každý kousek, který vzniká pod názvem Chanel je ale vždy zárukou kvality, luxusu a vytříbeného vkusu. Kolekce Coco Chanel ovlivnily módu 20. století rozhodujícím způsobem. Obsahem její legendy je vyjímečné použití sportovní obuvi, krátké černé šaty, bižuterie a přivlastnění mužského stylu v módě. Jednoduché tvary šatů a prvky pánského stylu přinášely pocit svobody a volnosti pohybu. Kostým Chanel z tvídu nebo buklé, skládající se z krátkého saka se zlatými knoflíky a sukně délkou ke kolenům, se stal později symbolem úspěšné ženy. Páskové lodičky a twinsety rovněž patří ke klasice stylu Chanel.

Dokonalý vzhled ženy se u značky Chanel neobejde bez množství náhrdelníků a řetízků, slamáčku, kravaty a prošívané kabelky se zlatým řetízkem. Pro Coco Chanel byl vždy důležitý vzhled ženy a proto se tak málo zajímala o pánskou módu. „Muž si může obléci, co chce. Vždy přece zůstane doplňkem ženy“. Chanel rovněž kdysi řekla: „Nejsem ani v minulosti, ani v předvoji. Můj styl sleduje život“. K přátelům Coco Chanel patřila řada umělců a politiků, například Jean Cocteau a Winston Churchil. Logo Chanel se skládá ze dvou C, ale nejedná se o začáteční písmena jména Coco Chanel. Vznik loga byl motivován jen přezdívkou Coco (dvě C ve jméně). Filmová reklama na parfém Chanel No.5 byla natočena režisérem filmového muzikálu Moulin Rouge Bazem Luhrmannem a stejně jako v muzikálu, tak v reklamě je hlavní hrdinkou světoznámá a úspěšná herečka Nicol Kidman. Ta se stala i tváří tohoto parfému. Zajímavostí této reklamy je i to, že byla dlouhá tři minuty a stála neuvěřitelných 46 milionů dolarů a tak se stala nejdražší v dějinách reklamní komunikace.