Co je makrobiotika a v čem je pro vás dobrá?

/ Anna Basiková

Zásady makrobiotiky si pravděpodobně neosvojíte za týden, je to totiž životní styl a zároveň poměrně přísný dietní režim. Pokud ho ale budete dodržovat, prospěje vám to.

Základní potravinou makrobiotiky jsou obilniny. Ty jsou pak v jídelníčku doplněny o zeleninu a lokální produkty. Pokud se ji rozhodnete dodržovat, zapomeňte na průmyslově zpracované potraviny a většinu živočišných produktů. Cílem je nepřejídat se a jídlo byste měli před spolknutím pořádně rozžvýkat a vychutnat si ho.

Každé jídlo je tak většinou tvořeno z 50% z celozrnných obilnin, z 30% zeleninou –  především tepelně upravenou a bez brambor, paprik, rajčat a některých dalších druhů, z 15% jsou to luštěniny a potraviny ze sóji, jako je tofu, tempeh či miso a zbylých 5% tvoří polévka.

Do svého jídelníčku můžete zařadit ryby, semena, ořechy, ovoce mírného pásma a oleje. Pouze ale jako doplněk, držet byste se měli především předchozího odstavce.

potravina

Naopak není povoleno mléko a mléčné výrobky, vejce, drůbež, polotovary, cukr, maso, tropické ovoce, aromatické koření a jak jsme již zmínili, některé druhy zeleniny. Také zapomeňte na alkohol a kávu.

Právě proto, že zbytečně nezatěžujete organismus přejídáním a nevhodným jídelníčkem, funguje makrobiotika jako prevence před různými onemocněními a dodržování jejích zásad může vést až k vyléčení vážných nemocí.

Nezapomínejte ale, že makrobiotika pro vás může být také negativní. Je důležité, v jakou dobu se rozhodnete makrobiotiku dodržovat a na jaký životní styl jste zvyklí. Makrobiotika v rozumné míře může fungovat jako prevence před nemocemi nebo jako prostředek terapie při vážných zdravotních potížích. Její striktní formy vám ale můžou velmi zkomplikovat život. U malých dětí to může nabourat jejich stravovací návyky a vy budete pravděpodobně jen neustále přemýšlet nad tím, co uvařit.

1363611127velikamakrobiotika

Foto: Facebook.com/macrobios