Hermès – mýtus hedvábí a kůže

/ Michaela Hošková

Dějiny této světově proslulé módní značky se začínají psát již v roce 1837, kdy si sedlářský mistr Thierry Hermès (1801 – 1878) otevřel obchod s koňskými uzdami a příslušenstvím. Hermès je sice francouzská módní značka, nicméně její zakladatel Thierry Hermès a jeho rodina pocházela z Německa a v Paříži se usadila až v roce 1828.

Z řemeslné dokonalosti Thierry Hermèse se těšili po dobu téměř 80 let výhradně jezdci se svými koňmi.  Mimochodem, tyto doby připomíná též současná podoba loga značky Hermès, a to dvojspřeží s jezdcem. Po smrti zakladatele značky jeho žezlo převzali syn Charles-Emile a vnuci Adolphe a Emile-Maurice, kteří rovněž pokračovali ve výrobě koňských uzd. Nicméně rok 1920 znamenal pro firmu Hermès zásadní zlom. Koňský kočár byl nahrazen automobilem, a tak firma čelila novým výzvám. Světlo světa spatřily exkluzivní brašny a kufry zhotovené dle principu staré sedlové brašny.

Další změna nastala po smrti Charlese-Emile Hermès, kdy firmu převzal jeho zeť Robert Dumas společně s Jean-Rene Guerrandem a představili Hermès kravatu, plážový ručník a řadu parfémů, z nichž nejtypičtější jsou Caléche a Equipage. Tím tak po dlouhá léta rozšířili řadu výrobků se značkou Hermès. Po smrti Roberta Dumase v roce 1978 převzal společnost jeho syn Jean-Louis Dumas-Hermè. Jean-Louis není jen šéfem společnosti, ale podílí se vlastními dovednostmi na každém produktu a vývoji. Cestuje po celém světě a sbírá nápady, myšlenky, které se poté zobrazí ve výrobcích. Jeho žena Rena, řecká architektka, se podílí na vzhledu a inovaci Hermès obchodů, které se stávají skutečným luxusem. Značka Hermès je dodnes (po pět generací) z 80% zcela v rukách rodiny a 20% akcií v rukách pařížské burzy. Firma zůstává po pět generací ve vlastnictví rodiny.

První dámská módní kolekce byla vytvořena módní návrhářkou Lolou Prusac a byla představena v Paříži roku 1929. Kultovním doplňkem se staly hedvábné šátky, které jsou dodnes neodmyslitelnou součástí řady výrobků značky Hermès a mezi ženami i velmi oblíbené. Od roku 1937 se vyrábí šátek Carré Hermès, na jehož výrobu je zapotřebí 250 kokonů bource. Do této chvíle bylo vytvořeno 25 000 různých vzorů. Většina je motivována jezdeckými symboly.  Asi nejvýznamnějším kreativním ředitelem této značky byl avantgardní módní návrhář Jean Paul Gaultier, který navazoval na tradici značky a většinu své inspirace čerpal z jezdectví a šermu. Pod jeho taktovkou vznikaly elegantní pláště a peleríny z nejjemnější kůže a kožešiny, tvídové kalhotové kostýmy a široké pletené kardigany s elegantními pásky. Po sedmi letech ho nahradil Christophe Lemaire, který stojí za úspěchem značky Lacoste. Jeho první kolekce pro Hermés byla pro podzim 2011 a sklidil s ní veliké ovace.

Kelly bag – předlohou této překrásné kabelky, která vznikla v roce 1956, byla někdejší brašna na uzdění. Tento ušlechtilý model se vyrábí z nejjemnější teletiny a dostal jméno po skutečné módní ikoně a dámě s velkým D, monacké kněžně a herečce Grace Kelly. Dodnes se vyrábí přibližně 9 000 kusů tohoto modelu ročně a vždy pouze ručně.

Birkin bag – neméně legendární kabelka, která získala své jméno po herečce Jane Birkin, která přímo na jejím vzniku spolupracovala. Kabelka se prodává víc jak 30 let a šije se ručně v rozličných barevných variantách, v různých rozměrech i z mnoha druhů materiálů. Kabelka v sobě spojuje řemeslnou tradici, praktičnost a je určena pouze zákaznicím, které jsou hodny jejich nošení. A však i ony se musí smířit s dlouhou čekací lhůtou, která může být až dva roky. Tomuto skvostu se rovněž přezdívá „Rolls Royce“ mezi kabelkami.

Asi nejznámější milovnicí Birkin kabelky, dovolím si napsat sběratelkou, je módní ikona Victoria Beckham. Její sbírka obsahuje snad každý barevný odstín této kabelky a vždy je to třešinka na dortu jejího outfitu. Ani svět filmu a seriálů nezapomněl na tuto legendu. Světoznámý seriál „Sex ve městě“ představuje Birkin bag v epizodě „Coulda, Woulda, Shoulda“, kde Samantha udělá cokoli, aby se na čekací listině dostala na přední místo.

Foto: hermes.com; facebook.com – Hermes