Top_image

Gramofon
Kreativita a invence Thomase Edisona přinesla roku 1877 vynález v podobě fonografické fólie, která zaznamenávala veškeré zvukové stopy. Tento hudební technologický kousek si získal místo v srdci nejednoho blízkého v našem životě. Ze dne na den bylo možné slyšet hudbu, která nebyla hrána živě a mnozí to považovali za velký zázrak! Navíc se otevřely dveře zcela novým hudebním žánrům. Folk, jazz, blues byly zajisté největším trendem doby, která dnes poskytuje nepřebernou inspiraci pro mladé hudební skladatele.

edison

Elektrická kytara
Když v roce 1941 Les Paul vytvořil z několika strun, kusu dřeva a ladičky hudební nástroj, diváci byli poněkud zaražení. Nebyli připraveni vidět hudebníka vytvářet melodie z podomácku vytvořeného a opracovaného kusu dřeva! Paul tedy přidal elektrické kytaře falešné strany, aby jí dodal tvar podobající se více klasické kytaře. Zajímavé je, že Paulovi trvalo desetiletí přesvědčit Gibson Guitar Corporation k výrobě tohoto nově vzniklého hudebního nástroje! V rozkvětu rock ‘n’ rollu slavila elektrická kytara velké úspěchy nejen pro to, že to byl poměrně levný hudební nástroj, ale protože byl hlasitý a  poměrně snadno přenosný. Stačila chvíle a elektrická kytara se stala jedním z nejoblíbenějších hudebních názorů, které měly moc a sílu interpretovat emoce a  postoje tehdejší společnosti.

goldtop

Vícestopé nahrávání
Vícestopé nahrávání bylo další revoluční novinkou Lese Paula, který zavedl do hudby, dnes a denně používanou metodou koláže hudby. Multitracking osvobodil hudebníky, ale i zpěváky od živého přenosu s tím, že měli možnost si nahrávku natočit v pohodlí hudebního studia. Nyní bylo možné každý prvek zaznamenat zvlášť a vzápětí jej zeditovat k obrazu umělce!

roland_amp

Klávesy s efekty

Studiové triky jako echo, reverb, nebo pomalé ztišení vstoupily krátce po vícestopném nahrávání rovněž na scénu! Neobvyklé zvuky do pop music zařadil Duane Eddy, který přišel zásluhou svého přítele Lee Hazlewooda, na tuto technologickou vychytávku, která původně byla pouze součástí nahrávacího studia. Nicméně mnohé z těchto efektů však byly zcela nepoužitelné pro živou hudbu a tak vynálezci přišli s menším a přenosným přístrojem, který mimo jiné pomohl excelovat na jevišti také legendárnímu Jimmy Hendrixovi!

vcs3

Syntezátor
První syntezátory byly kupodivu navrženy k tomu, aby dokázaly napodobit a dokonce i nahradit kompletní živé orchestry! Nicméně byly tak velké a drahé, že je bylo těžké přepravovat. Jak technologie pokročila a náklady značně klesly, firmy jako Moog a Buchla představily modulární syntezátory, které byly menší, levnější a jednodušší na užívání. Zkrátka se dostaly mezi širší okruh lidí, kterým taková vymoženost umožnila vytvořit zcela nové zvuky, které by byly předtím naprosto nemožné.

roland_midi

Walkman
V roce 1979 Sony představil vůbec první Walkman. Kazetový přehrávač, který svým uživatelům dovolil vyjít s hudbou do ulic, a přitom nenechat slyšet nikoho, co právě poslouchá. Na jednu stranu to byl první krok k pozastavení socializace, ovšem to umožnilo hudbě stát se rituálem, každodenní rutinou, doprovodem ke sportu, a to všem a bez rozdílu.

walkman

PC
Moderním fenoménem k nahrávání a editaci zvuku slouží dnes a denně osobní počítač. Ten pravděpodobně změnil hudbu tak, jak by si ji revolucionář Edison ani nedokázal představit. Ačkoli digitalizace oddělila hudbu od původních hodnot, umožnila umělcům nevýslovnou svobodu a úroveň kontroly. Pro Tools, Ableton, Logic Pro, tyto a další programy dnes umožňují hudebníkům pracovat na nahrávkách kdekoliv a kdykoliv pomocí notebooku. Nemluvě o iPadech a jiných vymoženostech, bez kterých se dnes již neobejdeme. Digitalizace umožnila lidem levný a snadný způsob vlastní tvorby a remixování hudby.

ipod

Zdroj a foto: Vogue