Móda jako nepřítel životního prostředí: Které značky se to snaží změnit?

/ Redakce

Čím dál více módních značek si uvědomuje, jak negativní dopad má módní průmysl na životní prostředí. Každým rokem se totiž zvyšuje množství tun skleníkových plynů vypouštěných do atmosféry, nemluvě o desítkách miliard kilogramů oblečení, které se nově vyrobí a poté se jich několik miliard jednoduše vyhodí – a to klidně i po jednom jediném nošení. Naštěstí se zároveň zvyšuje počet značek, které chtějí jít ruku v ruce s přírodou.

Cíl: Snížit negativní dopad na životní prostředí

Abyste si udělali představu, jak velkou zátěží je módní průmysl pro životní prostředí a ekologii, vrátíme se ještě na chvíli k číslům. Každoročně vypustí textilní průmysl do atmosféry cca 1,2 miliardy tun skleníkových plynů. Ročně vznikne 80 miliard nového oblečení, z toho je ale 11,5 miliardy kilogramů vyhodí i po jednom nošení. Pokud jde o vzácné zdroje, je tento stav neudržitelný.

Naštěstí si ale stále více módních značek uvědomuje, že tohle je prostě špatně, rozhodly se jít proti proudu a nabízet svým zákazníkům oblečení a doplňky, které vznikly v souladu s životním prostředím.

Ralph Lauren, DyeCoo nebo Wrangler

Naštěstí se najdou značky, které jdou ruku v ruce s ekologií a snaží se svou výrobu přizpůsobit životnímu prostředí. Ralph Lauren využívá recyklovaný plast, který se nejdříve rozdrtí a poté vytlačí na velmi jemnou přízi a z té pak značka vyrobí nové oblečení. Pozadu nezůstává ani nizozemská značka DyeCoo, která se snaží eliminovat spotřebu vody.

I oblíbená džínová značka Wrangler, za jejímž vznikem stojí C.C. Hudson, se zavázala k tomu, že do roku 2025 bude používat 100 % udržitelné bavlny a 100 % obnovitelné energie. Wrangler také mimo jiné snižuje spotřebu vody, v rámci tohoto plánu se dokonce značka, jejíž kousky u nás v České republice můžete pořídit na e-shopu Jeanscentrum.cz, spojila s Výzkumným ústavem pro vlákna a biopolymery. U barvicích lázní, které jinak vyžadují až 1500 litrů vody, využívá společnost Wrangler pouze 13 litrů pěny, která podle této značky dosahuje daleko lepších výsledků např. i u oblíbených dámských kalhot Wrangler i za mnohonásobně nižší spotřeby.