-->

Ovlivňují nás bloggeři při nakupování?

/ Monika Kolářová

Komunita módních blogů si během své existence prošla jistým vývojem. Mnohé blogy zanikly, ty nejúspěšnější ovšem drží pevně otěže až dodnes. Jejich webová prezentace ale již většinou není pouhým koníčkem, zábavou nad hrnkem čaje. Některé z nich velice rychle zaznamenaly svůj vliv na čtenáře a rozhodly se jej chytře využít.

Pokud často čtete různé blogy a nemusí se primárně týkat pouze módy, dáte mi za pravdu, že je velice lehké, si k nim najít citový vztah. Zkrátka si je nechat blíže přirůst k srdci, oblíbit. A když jej navíc vede sympatický, vstřícný a inspirativní člověk, vytváříme si ve své mysli dojem jakéhosi příběhu, do kterého jsme navíc emocionálně zakomponováni. Skoro každý den nám pak ona osoba předkládá jednotlivé produkty, které si zakoupila, dostala, vyzkoušela a je pouze na nás, jak tyto informace uchopíme a zpracujeme.

Co se ovšem stane v momentě, kdy přijdete opět na stejný blog, ale jeho prostřednictvím vám někdo něco doporučí, respektive podstrčí jako předmět, bez kterého nelze žít? Jak si vlastně můžete být jistí, že bloggerka nedostane za tuto prezentaci slušnou odměnu a vás nečeká po následné koupi vychvalovaného produktu bědování nad svojí hloupostí a snadnou ovlivnitelností?

Blogy s námi mohou manipulovat různým způsobem, pokud jim to ovšem my sami dovolíme. Důležité je si uvědomit, že se stávají cílovým bodem pro různé firmy, které jsou čím dál více ochotny investovat do kampaní, k jejíž propagaci poslouží využití sociální sítě či právě zmiňovaného blogu.

Server Hearifb uvedl nedávno studii, do které bylo zapojeno 1200 spotřebitelů. Ti měli za úkol zodpovídat otázky týkající se primárního vlivu na nákup jednotlivých produktů. Věřte nebo ne, 31,1% respondentů uvedlo, že je k nákupu daného produktu přiměl módní blog, který tak obsadil třetí místo ihned za maloobchodními stránkami a oficiálními stránkami značky, kam podle mě přijde zákazník už napůl rozhodnut o koupi produktu nebo služby (na rozdíl od blogu, kde člověk může pouze brouzdat). O několik procent méně zaznamenal Facebook, YouTube či LinkedIn.

Již dlouhou dobu se ukazuje, že primární úlohu v procesu ovlivňování a následného rozhodování hrají emoce, na které spousta značek dokáže bez problému zacílit. Ať už jsou to reklamy s malými dětmi, unisex vůně pro zamilovaný pár nebo cokoli jiného. Vždy bychom se měli snažit dát také prostor tomu, co máme v hlavě a v těchto momentech upřednostnit raději stránku racionální před tou emocionální.

Foto: Fotky-foto.cz