Proč a jak začít běhat zrovna na jaře

/ Monika Kolářová

V minulém týdnu jsme si řekli, jak aktivně bojovat s jarní únavou. Jedním z prostředků jsou také samozřejmě sportovní aktivity. S příchodem jara, kdy začíná být teplo, ale ještě ne úmorné vedro, se tak rýsuje ideální příležitost začít běhat.

Ptáte se proč zrovna v běhání? Ihned po chůzi se jedná o přirozený pohyb každého člověka, který je zároveň jednoduchý, časově nenáročný a finančně vás rozhodně nezatíží.

Nespornou výhodou běhání je zlepšování fyzického a psychického stavu, dobíjení energie i díky vyplavování hormonů štěstí. Pokud budete navíc běhat pravidelně, začnete lehce udržovat své tělo v kondici a spolu s dodržováním zásad pestré stravy i zhubnete. Vyhnete se řadě onemocnění, jmenujme například rozvinutí vysokého krevního tlaku či diabetu druhého typu.

Běžcům začátečníkům se často doporučuje tzv. objemový trénink, čímž se rozumí prozatímní neřešení rychlosti, spíš běhejte v pomalém tempu. Poznáte jej tak, že neustále dovedete plynule mluvit. A především si udržujte správnou tepovou frekvenci, jejíž pásmo si spočítáte pomocí tabulek na internetu.

f7d08fa045a1559ea4bdd886cae75631

Na počátku každého běhu se doporučuje protažení svalů dolních končetin a zahájení kombinace běhu a chůze v pravidelných např. tříminutových střídáních, intervaly můžete postupně zkracovat podle svých možností. Je důležité ihned na úvodu nepřecenit své síly, nepřemáhat svalovou soustavu a soustředit se spíš na pravidelnost. Vyhněte se také tvrdým povrchům, které nesvědčí kloubům a raději zvolte polní či lesní cesty nebo oblíbené parky.

Běh je vhodné prokládat jiným cvičením nebo do svého plánu zařadit alespoň strečink. Nezapomínejte ani na vhodný funkční oděv, nechte si poradit od odborníků a investujte do opravdu kvalitních běžeckých bot, díky kterým snížíte pravděpodobnost úrazu. Pitný režim a doplnění sacharidů po tréninku by měly být samozřejmostí.

Foto: Pinterest