-->

Ralph Lauren oslavil 50. výročí značky: Jak dobře ho znáte?

/ Lenka Komrsková

Ralph Lauren prodával v 28 letech své vlastní designy kravat z jediné zásuvky v showroomu v Empire State Building. Nyní oslavil 50. výročí značky za účasti celebrit z celého světa. Centrem dění se stala Bethesda Terrace v Central Parku, kde vzdal hold své věčné inspiraci, New Yorku.

50. výročí, 100 looků

Fenomenální módní přehlídku, kde Ralph představil pět kolekcí a sto looků, si nenechaly ujít osobnosti, jako je Oprah Winfrey nebo Anna Wintour, ale ani kolegové ze světa módního designu, Calvin Klein, Donna Karan, Diane von Furstenberg či Tommy Hilfiger. Návrhář předvedl dámskou kolekci, pánskou i men’s Double RL a dámské a dětské Polo Ralph Lauren, přičemž od září 2016 funguje na principu ‘see now, buy now’. Dech beroucí modely jsou tedy okamžitě k dostání a nemusíte čekat na následující sezonu.

Autenticita a New York

Obleky a saka zažívají obrovský comeback a nebyl tak lepší rok, kdy by Ralph mohl slavnostně předvést luxusní suiting a sportovní kousky pro ženy či užitkový workwear a samozřejmě klasickou krejčovinu pro muže. Ralph vysvětlil, že pro své 50. výročí chtěl sdílet módní zážitek, který je hluboce osobní a zároveň definuje autentický styl, v nějž vždy věřil. Na místě, které je zkrátka New York a má pro něj  vskutku speciální význam – Central Park.

Co byste o Ralphovi měli vědět?

Než se stal Ralphem Laurenem, jmenoval se Ralph Lifshitz. Narodil se 14. října 1939 jako nejmladší ze čtyř dětí židovským emigrantům z běloruského města Pinsk. Vyrostl v Mosholu Parkway v newyorské čtvrti Bronx. Po dlouhou dobu nosil jarmulku a všechny části oděvu, které odpovídaly ortodoxnímu židovství.

Sport mu byl velmi blízký, hrál basketbal i baseball. Jako teenageři se však s bratrem rozhodli pro jiné jméno. S příjmením, v němž bylo zakomponováno sprosté slovo, si užili dost posměšků ze stran spolužáků.  Proto si s bratrem Jerrym nechal změnit své jméno na Lauren.

V roce 1964 se oženil s Ricky Anne Loew-Beer, recepční, kterou potkal u lékaře, a občasnou učitelkou tance.

V době úzkých a jednobarevných kravat vytvořil Lauren barevné široké modely s velkým uzlem, o něž projevili zájem v obchodním domě Bloomingdale´s, kde ukázal své designy tehdejšímu nákupčímu kravat. Nelíbila se mu však cedulka Ralph Lauren a chtěl umístit vlastní štítek. Ralph požadavek odmítl stejně jako návrh na zúžení kravat. „Naučil jsem se věřit mým instinktům,“ vysvětlil své rozhodnutí. O pár měsíců později mu zavolal CEO a prezident Bloomingdale’s s přesvědčením, že jeho kravaty jsou výjimečné, a když na nich chce své logo, tak ať tam je.

Ralph byl fascinován klasickými americkými filmy. Sám v mládí toužil po tom být hercem, chtěl tedy přivést k životu hrdinu stříbrného plátna alespoň ve svých designech. Záporné postavy ho nelákaly, zaměřoval se na hrdinu na bílém koni. Proto mezi jeho idoly vždy patřil Fred Astaire, Cary Grant, ale i Frank Sinatra nebo John F. Kennedy.

Oblečení, jež vídal na svých oblíbených hrdinech, nikde v buticích neexistovalo. Lauren spatřil mezeru na trhu a zhmotnil ji do reality. V tom opět viděl potenciál obchodní dům Bloomingdale´s, který uvítal jeho kompletní pánskou řadu s košilemi, obleky, sportovními kabáty a dalšími kousky.

Lauren pak přišel znovu – s přáním vytvořit i dámskou kolekci. Zlomový moment nastal, když v Bloomingdale’s dostal prostor otevřít si svou vlastní prodejnu. Bylo to vůbec poprvé, kdy tento obchodní dům dal nějakému návrháři vlastní in-store butik.

V roce 1972 vznikla bavlněná trička se slavným logem s hráčem pola, a hned v 24 barvách. Autorem legendárního loga je René Lacoste, francouzský tenista a byznysmen známý oblečením s ikonkou aligátora.

V roce 1974 oslavil Lauren skutečnost, že se jeho oblečení objevilo ve filmu Velký Gatsby s Robertem Redfordem a Miou Farrow, a ještě více tak potvrdil svůj status klasického amerického návrháře. Ovace sklidil i za snímek The Wild Party z roku 1977, kde si zahráli James Coco a Raquel Welsh. Jeho outfity splnily velkou úlohu také ve snímku Annie Hall s Diane Keaton ve stejném roce.

V roce 1986 zainvestoval 30 milionu dolarů do vlastního butiku, nebo spíše celého domu, Rhinelander Mansionu na Madison Avenue v New Yorku. První den si vlajkový obchod přišel v prodeji na 41 000 dolarů jen kolem druhé hodiny odpolední. V půl šesté večer už částka činila 101 000 dolarů. V roce 1986 měla společnost cenu 600 milionů dolarů. Nyní je to kolem pěti miliard dolarů.

Ralph Lauren uvedl svou další dámskou kolekci, ale během závěrečného defilé módní přehlídky v hotelu St. Regis byla znatelná Ralphova citlivost naznačující, že se něco děje. Svět se nedlouho poté dozvěděl, že návrháři diagnostikovali nádor na mozku. Ten byl naštěstí nezhoubný, přesto však musel Lauren podstoupit operaci na jeho odstranění.

Po zotavení se návrhář začal intenzivně zapojovat do pomoci lidem, kteří onemocněli rakovinou, a pravidelně přispívá velkou finanční částkou do teď. Významná část jeho iniciativy jde na léčbu rakoviny prsu, jíž po Ralphově uzdravení podlehla přítelkyně Nina Hyde, módní editorka Washington Post. Ralph Lauren v roce 1989 spoluzaložil Georgetown University’s Nina Hyde Center for Breast Cancer Research.

Ralph patřil mezi osoby, které nejvíce investují do reklamy. A média si toho náležitě vážila. Ralph se objevil na titulní stráně více než 100 časopisů včetně titulů, jako je Forbes, GQ, TIME, Vogue, Architectural Digest a další.

Vřelý vztah s médii se projevil i během 40. výročí Pola, kdy byl opět k vidění na velkém množství obálek časopisů, jako díky za jeho dlouholetou finanční podporu. Roční budget určený na reklamu činil 200 milinů dolarů. Ralph byl vskutku oceňovaný ze všech stran, což vyústilo převzetím CFDA ceny za celoživotní dílo. Předávala mu ji Audrey Hepburn, legendární herečka, kterou odmala sledoval ve filmech zapadajících do krásy americké klasiky, jež návrháře tolik inspirovala.

Ralph Lauren je jediným módním designérem, jenž získal ceny CFDA ve všech kategoriích. Council of Fashion Designers of America ho ocenil za celoživotní dílo, za nejlepší dámskou kolekci, nejlepší pánskou řadu a vyvýšil ho i jako obchodníka roku. Designér vyhrál hned první ročník, kdy v roce 2009 CFDA zavedl kategorii nejpopulárnějšího amerického návrháře, pro nějž hlasují lidé. V roce 2007 si odnesl i cenu American Fashion Legend.