-->

Rozhovor s Adamem Turečkem o výstavě Craftbrut: The Defaut Fault

/ Lenka Komrsková

Ve čtvrtek 22. února se v galerii Dox by Qubus koná vernisáž Craftbrut: The Default Fault, která navazuje na sérii výstav českého designu. Její autor Adam Tureček vystudoval Umprum a má za sebou např. vítězný návrh sklenice v Bombay Sapphire Glass Competition, zaujal také v kategorii Designér roku na Czech Grand Design a navrhl i nový interiér butiku TIQE by Petra Balvínová. Výstavu designéra ze studia AAKKFOREVER můžete vidět až do 25. května. Adam nám pověděl, co je ideou projektu a jak vlastně vznikl.

Představ nám svou výstavu, co na ní uvidíme?

Výstava je pojmenovaná The Default Fault neboli Výchozí chyba. Představím na ní všechny objekty, které doposud vznikly v rámci mého projektu CraftBrut. Uvidíte lampičky Millet, puzzle Puzzybox, vázy Sweet&Sour, police Bnnbox, zrcátko Dyad a talíře Flexart. Zároveň budou vystaveny i nové objekty s názvem AsFault připravené přímo pro tuto výstavu.

Jak celý projekt vznikl?

V Projektu Craftbrut se už cca 4 roky zabývám vytvářením objektů pomocí hrubé síly. Vznikají tak více či méně užitné objekty, jejichž podoba je ovlivněna něčím, co označuji termínem výchozí chyba. Je to předpoklad toho, co se záměrně stane, ale bez možnosti úplné kontroly výsledku.

Co tě inspirovalo?

Nápady na tyhle věci přicházejí tak nějak samy, inspiruje mě hodně ulice, DIY scéna, v případě grafiky na talířích je to hodně o konkrétní situaci v mé hlavě. Každý objekt má několik rovin, ale myslím, že pro většinu jsou naprosto nerozklíčovatelné. Např. obličej s úsměvem, který je součástí tohoto projektu, naráží na neustálý tlak mého okolí v podobě vět “Usměj se. Nemrač se!” Jsem asociál a nemám potřebu se culit, ani to neustále někomu vysvětlovat.

 Kde se dají tvé věci koupit?

Některé objekty lze zakoupit v designových shopech v Praze, třeba v Cihelna Concept Store, The Chemistry Gallery a nyní i na výstavě v DOXu.

Děláš i na zakázku?

Na zakázku dělám většinou úplně jiné věci, např. interiéry, grafický i průmyslový design. Baví mě spíše menší zakázky, kde je prostor pro nějaký experiment. Třeba suvenýr – betonová Venuše pro Archeopark Pavlov, nebo doplňky pro střelné zbraně Elornis Industry, ale i vizuál, který jsem udělal společně se Štěpánem Malovcem pro Letní filmovou školu v Uherském Hradišti.

Co považuješ za svůj největší úspěch?

Úspěchy už neřeším. Ocenění přinášejí radost, ale větší radost mám, když mi můj nápad funguje i ve skutečném světě.

Jaké jsou tvé další plány?

Plány moc nemám, jedině snad, že se nechci zaseknout. Mám rád progres ve všem, co mě baví, od hudby, výtvarného umění, přes módu až po technologie a způsob komunikace.