Zdravé oleje a jejich účinky

/ Anna Basiková

Kokosový olej je bezpochyby hrdina poslední doby. Zapomínat bychom ale neměli ani na ostatní, méně známé oleje. Vyzkoušejte třeba sezamový, lněný či dýňový. Všechny obsahují zdraví prospěšné látky.

Jako esenciální mastné kyseliny jsou označovány omega 3 mastné kyseliny a omega 6 mastné kyseliny. Jsou nezbytné pro naše zdraví, ale naše tělo je nedokáže vytvořit. Do organismu je proto musíme získat z potravy, například z olejů. I tady ale platí, že nic se nemá přehánět.. Jejich nedostatek ale i nadbytek je pro nás totiž škodlivý.

Vysokým zdrojem omega 3 mastných kyselin, které mají ochranný účinek proti onemocnění srdce, zánětům a jiným chorobám, je konopný a lněný olej. Konopný olej je ideální do studené kuchyně. Jeho tepelným upravováním se totiž ničí zdraví prospěšné látky. Ten lněný je zase potřeba rychle spotřebovat a vždy uchovávat v lednici. Je ideálním pomocníkem při léčbě zánětů.

flaxen_oil-250x250

Pokud máte problémy s vlasy či nehty, zkuste používat dýňový olej. Má vysoký obsah zinku, vitamíny B, C a E a také hořčík a vápník. Posiluje imunitu a dodává energii. Má jemnou oříškovou chuť a je ideální na dochucení salátů či polévek.

Skvělé hydratační vlastnosti má i sezamový olej. Chrání pokožku před různými kožními infekcemi. Navíc funguje i jako anti-aging. Pleť totiž vyživuje a hydratuje a tím jí dodává mladší vzhled. Na suchou pleť je zase díky vysokému obsahu vitamínu E dobrý olej z pšeničných klíčků.