V předchozím díle miniseriálu o kopírování jsem se snažila naznačit to, jak funguje mezi velkými i menšími značkami. Troufnu si ale říci, že 90% sporů, které se řeší v médiích nebo u soudu, zapříčinilo notorické vykrádání slavných jmen konfekčními řetězci.

Velmi zjednodušeně se módní pyramida sestává z pěti pater. U země se nachází tržnice, nad nimi řetězce s rychlou módou, pak jsou tu menší značky s levnějším sortimentem, ale vyšší hodnotou, nad těmi fungují zavedené módní domy a až úplně nahoře je nedostupná haute couture.

Vzhledem k tomu, jak sestava vypadá, nelze se divit, že levné obchody nabízí alternativu k luxusním značkám. Pro mnohé chtivé je výška patra tak nedostupná, že musí zůstat při zemi. Nehledě na to, že drtivou většinu populace móda nezajímá a „zabloudit“ do jednoho z dostupných obchodů pro něco neurčitého na sebe je pro ně stejně normální, jako skočit si do večerky pro instantní polévku.

Dobře, máme být konfekci za co vděční. Ale také ji můžeme pranýřovat. Bez jakýchkoliv okolků vykrádá z přehlídkových mol aktuální kolekce a za nejistých podmínek je vyrobí z levného materiálu. A nevadí to jen určitým jedincům, vadí to i samotným návrhářům.

Patent nebude stačit

Problém s řetězci řeší i Mary Katrantzou, návrhářka, kterou proslavila práce s potiskem. „Prošla jsem si stádii. Nejdříve polichocení – dobrá konfekce vás kopíruje! Poté trochu nespravedlnosti – někdo si vzal váš nápad a převedl ho do formy nevalné kvality. Ale nemůžete to brát osobně; všichni jsou vykrádáni a já nemám prostředky, abych někoho žalovala,“ prohlásila.

Velké značky to mají samozřejmě díky financím i postavení snazší. V roce 2007 donutila britský Topshop zaplatit pokutu 12 tisíc liber a zničit přes tisíc kusů „vypůjčených“ šatů značka Chloé. Nejznámější kopírkou je však Zara a jeden z aktuálních příkladů najdete i na blogu Into the Fashion, známém z prvního článku seriálu.

Bloggerka Diana srovnává psaníčko/pytlík Celine S/S 2013 s velmi podobným kouskem ze Zary. Dalo se to očekávat, nemusíme si nic namlouvat. Nicméně Céline nápad mohla vidět už u značky See by Chloé, která zřejmě čerpala z ideje Jil Sander, jejíž „značkový“ papírový obal na svačinu s názvem Vasari z pánské kolekce na podzim/zimu 2012 vzbudil kvůli své ceně světový poprask. A pevně věřím, že stopy luxusního pytlíku můžeme sledovat dále do historie.

Etika nad zákon

A co teď s tím? Může Céline žalovat Zaru? Může Jil Sander žalovat Zaru? Může Jil Sander žalovat See by Chloé? Může Céline žalovat See by Chloé? Můžeme na ně na všechny žalovat my?

Ne. Jediné, co můžeme udělat, je zamyslet se nad etickými hranicemi. Skutečně chci psaníčko od značky, která pouze vykradla jinou? Skutečně chci napodobeninu originálu vyprodukovanou v nějaké temné místnosti ilegálně drženými „zaměstnanci“? Totiž zrovna Zara je kvůli otrokářství momentálně prošetřována v Argentině, tudíž problém s jejími kopiemi získává ještě další rozměr.

Falešné kabelky Louis Vuitton byste si asi nekoupili. Ani žádná jiná „céčka, gégéčka či dégéčka“, která jsou chráněná natolik, že je nemůže použít nikdo kromě dané značky a skutečně je padělané zboží pod přísnou kontrolou. Vyjít na veřejnost s „fakem“ vás společensky pohřbí.

Ale dají se ukradené nápady tolerovat v případě, že onen trend skutečně tolik chcete, jenže není ve vašich možnostech? Koupili byste si okopírovaný kousek? Nebo ještě jinak – kolik jich ve své skříni máte? A je vůbec možné najít skutečný originál, když už ani luxusní značka nezaručuje jedinečnost? Je to přeci jako s obrazem a jeho plakátem. Chlubili byste se tím, že vlastníte mistrovské dílo, kdyby vám na stěně visel jen potištěný kus papíru?

Majitelky blogů v Čechách i průměrných módních deníčků ve světě na své čtenářky neustále chrlí nová přání, nové úlovky i nové fotografie toho, co právě měly na sobě. Vhledem k tomu, že oblečení od značek je pro ně nedostupné, posílají do řetězců větší a navíc čím dál tím mladší masy, které postupně zapomínají na kontext toho, co se v nich prodává.

Nechoďte nazí. Jen trochu zpomalte a zamyslete se.

—–

V pátek zveřejníme poslední díl seriálu o kopírování. Mysleli jste si, že na naší malé československé scéně neexistuje? Možná změníte názor….


Foto: Facebook.com; intothefashion.com