Jak začít s meditací

Meditace je práce s myslí. Tato aktivita má mnoho benefitů, které pomáhají uvolnit stres, úzkost a jakékoliv myšlenky, kterých se potřebujete zbavit.

Přestože se může zdát, že sednout si na postel, zavřít oči a soustředit se jen sám na sebe, je jednoduché, rozhodně tuto aktivitu nepodceňujte. Meditace je mnohem těžší, než se zdá, a proto si projdeme pár tipů, jak s ní vlastně začít.

Čeho chcete meditací dosáhnout?

Ať už se jedná o uvolnění mysli po dlouhém dni, či snad příprava na to, co nás v průběhu dalších čtyřiadvacet hodin čeká, není na škodu určit si přímý cíl.

Chcete být méně výbušní? Více soustředění?

Lidé meditují z různých důvodů, mezi které patří i zlepšení vizualizace, zlepšení kreativity či navázání kontaktu se svým Já.

Váš cíl nemusí být ani jedno. Klidně si můžete říci, že to prostě jen zkusíte, kvůli účinkům, které meditace má. Vaše cesta Vám pak ukáže cíl.

Místo a atmosféra

Meditace by měla probíhat v klidném a pohodlném prostředí. Je třeba vypnout cokoliv, co by Vás mohlo rušit, jako je televize nebo upozornění na mobilu.

Oblečte si pohodlné oblečení, které Vás nebude nikde tlačit a v kterém se dokáže dokonale uvolnit.

Atmosféru můžete také naladit svíčkami, nejlépe těmi s intenzivní vůní.

Jako poslední bod, medituje se lépe v přítmí, nikoliv na přímém světle.

Samotná meditace

Pohodlně se usaďte, na polštář či na zem, pokuste se mít vypřímenou páteř. Vše nohy mohou být v jakékoliv pozici, pokud sedíte na polštáři, doporučuje se pokrčit je.

Nestresujte se s polohou rukou, klidně je nechte volně spadnout na těla, ramena od uší.

Pokud chcete, můžete si nařídit časovač. Tento krok není příliš důležitý, meditace je hlavně o naslouchání svému vnitřku, který by Vám sám měl říct, kdy je čas meditaci ukončit. Pokud se ale bojíte, že nebudete meditovat dostatečně dlouho, nebo naopak příliš dlouho, nastavte si časovač. Nejprve můžete začít s 3 – 5 minutovými sezeními, které se postupně budou prodlužovat.

Zpět k meditaci.

Zavřete oči a dýchejte pouze pomocí nosu. Pomalu se začněte soustředit na výdechy a nádechy. Nepanikařte, pokud se objeví jiné myšlenky, jen je nechte okolo projít, nechytejte je, nezajímejte se o ně. Vaše hlavní koncentrace je na dýchání, případně na zvuk dechu.

Všímejte si faktu, že dýcháte, ale nijak ho neanalyzujte. Postupně byste se měli dopracovat do fáze, kdy bude Vaše mysl zcela volná, bez myšlenek. Nestane se to napoprvé, ale cesta k tomuto konečnému stavu vede právě přes pozorování a soustředění se na nádechy a výdechy.

Když chcete meditaci ukončit, vraťte pozornost zpět k dechu (nebo se na něj zaměřte o něco více) a postupně začněte hýbat prsty na rukách, na nohách, až přivedete pozornost zpět do celého těla.

Pomalu otevřete oči.

Právě jste prošli svou první meditací.

Nebuďte na sebe přísní

Ti lidé, kteří jsou mistři meditace, této aktivitě zasvětili celý svůj život. Nezoufejte proto, pokud se Vám první pokusy nepovedou, a Vaše mysl bude bloudit k obchodům s oblečením nebo k přípravě večeře.

Nezapomínejte, že trénink je cesta k cíli.

 

autor: EmmaC