Kostel sv. Šimona a Judy, kde se konal Designblok “Premier” již podruhé, poskytl střechu nad hlavou i molo sedmnácti přehlídkám přibližně třicítky návrhářů. Šlo o nadějné studenty UMPRUM, vycházející hvězdy českého návrhářství, známé stálice i zajímavé návštěvy ze zahraničí, jimž kralovalo duo A. F. Vandevorst.

První přehlídkový den začal studenty, a to těmi, kteří získali Designblok Fashion Talent Card. Své bakalářské práce předvedli Kateřina Plamitzerová (mix ošuntělého s vysokou módou) a Lukáš Spilka (gradace k výtvarným objektům), diplomku pak Daria Makeeva (trendy ruští rolníci z přelomu 19. a 20. století). Více o všech kolekcích se dočtete zde. Vzápětí se s novou, pro “Premier” speciální kolekcí ukázala loňská držitelka talentové karty a studentka nominovaná na Czech Grand Design 2012 Monika Krobová. Jako poslední předvedl novinku Miro Sabo. Od loňských velkých siluet přešel k záměrné nehezkosti i směsici Egypta a 80. let. O Monice i Mirovi jsme psali zde.

Po vyvážené středě následoval trochu prázdný čtvrtek, kdy se sice konaly opět tři přehlídky, jen jedna však vyloženě zaujala. Byla to rovnou ta první, během níž debutovalo duo studentek oděvu a obuvi Marie Petráková a Petra Pluháčková, které do kolekce daly celou svoji Long Distance Love – lásku na dálku. Potom už následovala Klára Nademlýnská. Většinu modelů už bohužel prezentovala na Týdnu módy v Praze. Čtvrteční program končila (obdobně) nijak nepřekvapující Hana Havelková.

Pátek už přinesl přehlídky čtyři, navíc pak i první zahraniční hvězdy. Na mole se nejdříve českému publiku představil otazník v podobě kolekce od Zhanny Belskayi. Návrhářka, která studovala v Čechách i v zahraničí Praze ukázala nápaditou kolekci z různorodých materiálů, zřejmě inspirovanou renesancí. Celkový dojem trochu zkazila “zastaralá” hudba.

Skvělou hudbu i kolekci potom ale na molo poslalo duo PBL Prague. Za nebojácnou řadu inspirovanou chaosem a řádem si Pavel Brejcha a Katarína Král vysloužili i nominaci na Cenu šéfredaktorů. Tu však nakonec získala česká návrhářka, jejíž přehlídka šla ihned po dvojici. Monika Drápalová si porotu i publikum získala nápaditou a pro Čechy tak potřebnou kolekcí kombinující oblečení na kolo a do kanceláře.

Sobota se zachvěla i opakovala

Řadu zahraničních hostů po dvou designérkách z Holandska, které se snažily kostel zaujmout v pátek večer, v sobotu doplnilo hned několik dalších návrhářů, a to vybraní evropští diplomanti (nejvíce nás oslovila asi vrstvící Loekie Mulder), i zavedený Španěl Roberto López Etxeberria, který ze svého žhavého státu přivezl velmi teplé pánské kabáty nebo kožichy. Program prvního víkendového dne každopádně odstartovali opět studenti UMPRUM, tentokrát ti bez karet. Zastoupeni byly oba ateliéry – jak Liběny Rochové, tak Pavla Ivančice.

Liběna Rochová však měla navíc i samostatnou přehlídku a měl to být vrchol celé veřejnosti přístupné části “Premieru”. Po ní totiž následovalo už jen uzavřené Gala s A.F. Vandevorst. Profesorka a zkušená oděvní výtvarnice moc nezklamala kolekcí. Našly se v ní velmi zajímavé momenty, ačkoliv tedy hra s reflexním materiálem, na který musely první řady svítit baterkami, moc nezapůsobila.

Prezentaci ovšem zkazily boty. 3D vytištěná práce Liběniny studentky Pavly Podsedníkové byla totiž absolutně nefunkční a modelky si poškrábaly nohy už během první zkoušky. Ano, umění a móda spolu často hraničí, pro krásu se musí trpět a pro efekt designér udělá téměř vše. Ale pokud si více než šatů pozorovatelé všímají třesoucích se nohou vyděšených, téměř omdlévajících modelek, pak se jedná o pouhou neprofesionalitu ze strany designéra, který by něco takového neměl vůbec připustit.

Druhý profesor módy na UMPRUM Pavel Ivančic se sice letos na Designbloku neprezentoval, kromě jeho studentů ale v sobotu zazářila i asistentka ateliéru. Designérka Lenka Kohoutová, pro jejíž značku Cockerel jsou nejdůležitější barvy, příjemně překvapila zábavnými prvky i třeba pěknými střihy kabátů.

Absolutní mistryně střihů však měla teprve přijít. Po Lence Kohoutové (ještě před Liběnou Rochovou) byla totiž napsaná proslulá Hana Zárubová, která dokáže s geometrickými tvary to, co málokdo. Povedenou kolekci už ale jakoby jsme někde viděli. U Hany nenastala žádná změna, žádné překvapení. Přesto ji její um vynesl nominaci na Cenu šéfredaktorů.

Designblok spojil módu a umění 

Ačkoliv kostel sv. Šimona a Judy někomu sednout nemusel, jeho skvostné prostředí povýšilo módní přehlídky na kulturní zážitek. Závěrečná choreografie A.F. Vandevorst, kteří nechali modelky pózovat na oltáři, sice mnohé pobouřila, většinu však nejspíš nadchla.

Designblok “Premier” totiž není veletrh, který se snaží o spuštění klasického módního cyklu. Můžeme mu děkovat za to, že prezentuje módu jako umění. Otázka je, ke kolika lidem se toto poselství dostane.

Ale teď už uložme všechny naše fashion weeky k zimnímu spánku. Necháme se překvapit, které se probudí na jaře…

Foto: Hermina