Lokální móda začíná získávat stále větší slovo. Je to vidět i u nás, v České republice, kde kvalita a nápady místních mohou bez jakýchkoliv problémů konkurovat zahraničním návrhářům i velkým značkám. Své módy si ale váží také okolní země. Situaci na Slovensku bedlivě sledujeme i my, Češi, ba dokonce jsou propojeny už i naše trhy.

Avšak o Polsku a Maďarsku toho mnoho nevíme, známe jen to nejvýraznější, čím je například maďarská značka Nanushka. Zatím stále dáváme přednost velkým značkám, díváme se, co je nového na módních týdnech v Miláně, Paříži, New Yorku a Londýně. Jenže velkým trendem je také vyhledávat lokální návrháře a organizátoři Central European Fashion Days si položili otázku, proč za tu „naši“ lokalitu nepovažovat celou střední Evropu.

V Budapešti se tak v jeden den a na jednom mole ukázal výběr kolekcí z Polska, Maďarska, České republiky a Slovenska, zároveň proběhla také velmi nutná a zajímavá diskuze o tom, jak bojovat s různými zavedenými pravidly módního světa, a tím pádem dostat designéry střední Evropy do popředí.

Na konferenci mimo jiné nápad podpořil i Jarred Clark, produkční ředitel IMG Models Worldwide pořádající módní týdny v Miláně, Londýně, Berlíně a dalších metropolích, když vyjádřil své gratulace organizátorům, jimž se povedlo spojit a nadchnout hned čtyři okolní země. „Je velmi dobře, že se o to snažíte, propojit stejné zájmy různých lidí je dnes nadlidský úkol,“ řekl mi pak mezi přehlídkami.

Maďarsko a vzorová podpora ze strany vlády

Ale zpět k diskuzi. Za Českou republiku usedla do křesla pro mluvčí Olo Křížová, kreativní ředitelka Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend, za Polsko organizátorka FashionPhilosophy Fashion Week Poland Dorota Stepniak, za Maďarsko pak jedna z návrhářek.

Všechny zástupkyně se shodly, že základním bodem jejich projektů je seznámit i tu nejširší veřejnost s lokální módou a pomoci návrhářům se prosadit na místním i zahraničním trhu. Krásná utopie se pomalu mění v realitu a pomoc poskytne i právě akce Central European Fashion Days, která pro pečlivě vybrané zaujaté nákupčí shrne vždy to nejlepší, čím disponuje každá ze zemí, a to hned dvakrát ročně.

Avšak aby šel tento plán uskutečnit, mladí návrháři se musí seznámit s marketingovými pravidly módy. Maďarsko je v tomto ohledu před Českou republikou (a i Slovenskem) napřed. Návrháře a jejich malé firmy podpoří sama vláda, dokonce je propojuje s investory. K výrobě jim pak může posloužit státní továrna Kézmü, kde šijí i značky Valentino či Marc Jacobs, a která je připravena přijímat i menší objednávky, ať už na oblečení, nebo doplňky. Tamní módu navíc drží nad vodou také láska Maďarů k tradici a domácím produktům – po přehlídce mi to potvrdil ředitel Českého centra v Budapešti Róbert Gál.

V České republice má povědomí o správném módním marketingu zatím jen minimum designérů. I to se ale postupně mění – Katedra marketingové komunikace a PR Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy nedávno spustila projekt se studenty VŠUP, základy pochytí talenti i na zahraničních stážích. Pokud se ale nezmění přístup naší vlády a nebudou v České republice vhodné podmínky pro opětovné vybudování textilního průmyslu (s čímž nemůžeme počítat), naši návrháři trvající na štítku „Made in Czech“ se budou muset spokojit s menší výrobou limitovaného počtu kusů.

Maďaři x Češi 1:1

Je snad přirozené, že jsem celou dobu od konference po přehlídky porovnávala přístup i tvorbu Maďarů s Čechy a Slováky. Zatímco byl stav až do prezentací 1:0 pro domácí, na mole jsme skórovali my.

Maďarští designéři totiž jedou v zavedených kolejích světových trendů. Estetika kolekcí známých značek není nijak výrazná, opakují se v nich hlavní tendence, jaké přebírají od „západních“ značek i konfekční řetězce.  Výjimky samozřejmě jsou a budu se jim věnovat v jednom z dalších článků. Různorodost, divokost a barvy přinesla zejména závěrečná soutěž maďarských mladých designérů.

Ale protože se návrháři z ostatních zemí setkali na jednom mole se zavedenými Maďary, byla jsem velmi pyšná, jak mezi nimi práce Českých i Slovenských návrhářů vyčnívala. Své kolekce prezentovaly „naše“ Zuzana Kubíčková, SISTERSCONSPIRACY a Hana Zárubová, ze Slovenska pak přijeli Marcel Holubec, Lenka Sršňová a Mária Štraneková. (Speciální článek zaměřený na české a slovenské kolekce vyjde ve čtvrtek, v něm se mimo jiné dozvíte i o zbrusu novém must-have hedvábí od Zuzany Kubíčkové).

Projekt v kurzu

Co nakonec vzejde z pokusů organizace Design Terminal a jejich Central European Fashion Days, to se uvidí až během dalších ročníků. Snaha o propagaci dobrých návrhářů s limitovanými možnostmi je ale vítaná vždy a stojí za to ji sledovat. Nakonec je to totiž ten nejvýraznější módní trend současnosti.

Foto: Balazs Koch