DPFW: Nebojácný přístup studentek VŠUP

Podporovat studenty je trend. Účinný trend. Je si toho vědom i v těchto dnech probíhající jarní Designblok Premier Fashion Week, který mladým návrhářům uděluje „talentové karty“. Od podzimu si je drží Karolína Juříková, Monika Krobová, Eliška Kuchtová a Tereza Ujevičová a kredit čerpaly i ve čtvrtek v pražské galerii Křehký, kde rozpohybovaly ukázku řemesla a ideálů.

Čtyřka módních nadějí studuje na pražské VŠUP. Karolína, Monika a Tereza zpracovávají střihy, Eliška modeluje boty. Všechny tři studentky zabývající se oděvem fascinují a těší svým způsobem experimentování, jaký dokáže plodit pouze návrhář zatím příliš neobtěžkaný myšlenkami prodeje. Je vidět, že hlavně zkouší, a to zároveň pojímat téma i co dokáže materiál.

První varianta nejlépe vystihuje školní kolekci Karolíny Juříkové. Vítězka soutěže Simply for Simple, reformátorka starých baťovských Bullets a momentálně i vídeňská stážistka chtěla do oděvu dostat vedoucím Pavlem Ivančicem zadané téma kontrastů. Užitím různých materiálů na různých místech těla ušila myšlenku, že se člověk vnímá jinak, než ho vnímá jeho okolí. Výsledkem je v momentech neprůhledná průhlednost, tedy okouzlující vtip toho, když přes transparentní materiál nevidíte očekávanou holou kůži, ale látku další.

S průhledností pak pracovala i Monika Krobová, nominovaná na Objev roku i Grand návrhářku roku v nedávno vyhlášené soutěži Czech Grand Design 2012, a to konkrétně ve své druhé prezentované řadě. Využila oblíbeného „blokování“ střihu, avšak konečně úplně jinak – z rubu. Výsledný efekt funguje díky červenému lepícímu plátnu prosvítajícímu skrz poloprůhledné bílé. Oblečení při čtvrtečním odpoledni doplňovala obuv Elišky Kuchtové, která vznikla během stáže u značky Camper.

Ve své již známé klauzurní kolekci přetvářející zástěry zkoumala Monika Krobová materiál a do jakých forem je ho schopna dostat. Nelichotící střihy a sochařský vzhled je dán tím, že Monika se zatím nechce (a navíc ani nemusí) přímo ohlížet na potřeby klientů. Stejně tak si nemusí zatěžkávat hlavu pozorovatel. Stačí, když si užije kontrast ztuhle rovného materiálu s nařaseným i technologii šití viditelnou v detailech.

Tereza Ujevičová se od kolážovité zběsilosti, která byla k vidění na podzimním Premieru,  proděravěla k dekonstrukci. Chtěla napodobit stopy tužky ve svých skicách a dosáhla toho trháním. Kde nejsou díry, tam se alespoň zamotávají dlouhé ústřižky. Tereza však jednou střihla vedle, možná spíše neměla stříhat vůbec. Latex, zahrnutý v prvním přehlídkovém looku, přetvořil jinak anti-módní vzhled na asijský sadomasochistický kostým. Chybu vynahradila černá kombinéza s bílým asymetrickým sakem, jedna z nejlepších kombinací celé prezentace.

Podle organizátorů Premieru je zájem médií i veřejnosti o módní dorostence stejně vysoký jako o návrháře zaběhnuté. Naplněný sál galerie Křehký, kterému bylo umožněno nahlédnout na detaily ukázaných šatů, toho byl ve čtvrtek nezpochybnitelným důkazem. V neděli se brány holešovických prostor otevřou všem v rámci  Designblok Premier Fashion Week Pop-up shopu.


Foto: hermina.cz