Mezi know-how dnešních módních značek se například kromě originálního postupu výroby přírodních materiálů či dalších specifik řadí i ekologický a společensky odpovědný přístup. Ekologie si právem nachází své místo v našem každodenním fungování. Ať již to je ve formě vzrůstající obliby elektromobilů či zákazu Evropské unie týkajícího se igelitových tašek.

Zatímco dříve bylo ekologické smýšlení vnímáno jako alternativní, dnes je naprosto nutné. A značky velmi rychle vycítily, že díky zájmu o tuto problematiku své body u zákazníků neztratí, ale spíše získají. Ztělesněním dokonalé fúze ekologie a líbivého designu může být obrovský úspěch značky Tesla Motors, která před pěti lety uvedla řadu elektromobilů, které na rozdíl od konkurence vynikají ladnými a sportovními křivkami. Ekologický supervůz si oblíbily i známé osobnosti a prodeje této automobilky rok od roku rostou.

V módní branži je známou propagátorkou eko filozofie britská návrhářka Stella McCartney. Nepříliš sexy slovo “udržitelnost” dokázala přetavit v absolutně fungující business model. U každého kousku oděvu či doplňku si tato uhlazená Britka pokládá otázku Co mohu udělat pro to, abychom při jeho výrobě nezatížili životní prostředí?. Značka tak neustále hledá nové způsoby, jak být ještě více udržitelná, neboť jako jeden z významných výrobců módy cítí společenskou zodpovědnost za klima naší planety. Ekologický je nejen proces celé výroby celé značky, ale proniká i do konceptu prodejen, které ke svému provozu například používají obnovitelné zdroje energie. Samozřejmostí je také omezení chemikálií během výroby, použití BIO materiálů či recyklovatelnost oblečení. Je to skutečně zajímavý přerod módního kreativce v ekologického aktivistu, který si uvědomuje, že má skutečnou moc změnit smýšlení milionů lidí po celém světě. Nic z toho přitom značce neubírá na atraktivitě, právě naopak!

Že je ochrana životního prostředí v posledních letech často skloňovanou otázkou, si uvědomuje i Armani Jeans. Značka fungující od roku 1981 do své vnitřní politiky zakomponovala nejen ochranu životního prostředí, ale i zvířat. Sází na nové technologie, které mají mimo jiné za cíl snižování ekologického dopadu. Aktivně využívá například BIO bavlnu, k jejíž výrobě i pěstování na rozdíl od běžné bavlny není použita žádná chemie. Z BIO bavlny se následně vyrábí nejen košile či trička, ale i džíny. Armani Jeans se nevyhýbá ani dalšímu problému, který společnost již dlouhá léta rozděluje, a tím je používání pravé zvířecí kožešiny. Vzhledem k tomu, že jsou na trhu již dostupné adekvátní alternativy pravých kožešin, módní brand se rozhodl zařadit do svých striktních zásad i zákaz jejich používání.

Současná obliba ekologických témat vychází rovněž z toho, že se k nim hlásí velké módní domy, které udávají trendy. Poslední dvě kolekce pařížského domu Viktor & Rolf Couture byly například vytvořeny z již stávajících, recyklovaných látek. Také italská tradiční značka Loro Piana známá především svými úplety, zahájila novou kampaň upozorňující na skutečnost, že významně snížila dopad na životní prostředí. Značka začala jednoduše využívat méně globálních zdrojů a více se soustředí na domácí zdroje, jejichž přeprava je mnohem ekologičtější. Žene ji především touha minimalizovat uhlíkovou stopu, kterou produkcí módy vytváří.

Ekologii však hlásá také internetový gigant ASOS, který nás před nedávnem nadchl tím, že přestal retušovat fotografie svých modelek. Lídrem mezi světovými řetězci, které se prosazují udržitelný rozvoj, zůstává švédský H&M. Jako podporu pro svoji kolekci Conscious Exclusive vyrobené z recyklovaných materiálů letos zvolil topmodelku Natalii Vodianovou.

Ekologie a z ní plynoucí společenská odpovědnost jsou tak stále více žádané a v příštích letech jim patrně žádná z módních značek, která chce být na trhu úspěšná, neunikne. Takový trend si necháme líbit a věříme, že nikdy “nezestárne”!