Špatná komunikace

Několikrát se mi to stalo osobně. Zahlédla jsem věc, která mě zaujala, a chtěla jsem si ji koupit. Ale málokdo po něčem touží tak moc, aby ho neodradila ani absence webových stránek, facebook s jedním dva roky starým příspěvkem a nefunkční e-mailová adresa. Zákazníci by se neměli muset snažit, aby si něco mohli koupit. A nejde jen o sociální sítě. Stačí přehledný web, na kterém lze snadno najít kontakt a informace o tom, jak a kde lze produkt sehnat.

Přecení své síly

Hodně začínajících designérů má velké plány, a to jim nelze mít za zlé. Jenže často se stává, že se do nich pustí příliš brzy, aniž by byli pořádně připravení. A jakmile se na ně vrhnou zákazníci a buyeři s objednávkami, nejsou schopní velkou poptávku uspokojit – nemají dost zaměstnanců, peněz nebo materiálu. Proto je lepší pouštět se do podnikání pozvolna a mít vždy připravený podrobný finanční plán s několika možnými scénáři vývoje.

Nevěří si

Některé značky ale trpí opačným problémem – nevěří si a bojí se výzev. Návrhář si musí za svojí tvorbou stát, a pokud se někomu líbí a chce ji ocenit, je to skvělé. Jakmile je nějaká kolekce venku, měl by být připravený na publicitu a vystupovat sebevědomě. Nikdo nebude mít zájem o něco, v co nemá důvěru ani samotný autor!

Zapomenou se pojistit

Vést začínající módní značku je obrovská práce – pokud nemá návrhář žádné zaměstnance, musí kromě navrhování oblečení pracovat ještě na brand buildingu, marketingu a komunikaci se zákazníky. Proto je velmi snadné na něco zapomenout. A to něco můžou být administrativní věci, jako je třeba autorské právo. Možná vám připadá nepravděpodobné, že by někdo chtěl zkopírovat logo nebo návrhy malé značky, ale stává se to často. A jestli se vám začne dařit, nechcete se přeci potýkat s plagiátorstvím. Pokud v této oblasti tápete, můžou vám pomoci třeba semináře Ústavu práva módního průmyslu, které se problematice věnují.

Zapomínají na konkurenci

Originální nápad ještě neznamená, že nemáte konkurenci. Nemusí jít nutně o stejný produkt, ale pokud se ve vašem okolí pohybuje více značek, které mají stejnou cílovou skupinu jako vy, může to být problém. Pořádně prozkoumejte podobně zaměřené značky, a pokud to bude problém, zkuste zacílit na jiné město nebo trochu upravit sortiment. Vždy byste měli být schopní říct, čím se odlišujete.

Nastaví ceny příliš nízko

Samozřejmě se bojíte, že se vaše produkty neprodají. A chcete, aby byly dostupné co nejvíce lidem. Ale jestli hned ze začátku nenastavíte ceny tak, aby zaplatily nejen materiál, ale i vaši odvedenou práci, příliš daleko se nedostanete. Musíte znát svou cenu a pod ni nikdy nejít. Jakmile budete mít jednou ceny příliš nízké, bude obtížné zvednout je bez toho, abyste ztratili část svých zákazníků.

Moc široký záběr

Zajímá vás a baví hodně věcí a chcete jich jako značka nabízet co nejvíc. Pro začátek je ale většinou lepší svoji nabídku co nejvíc specifikovat a zaměřit se pořádně na několik málo produktů, které budou ale dotažené k dokonalosti. Ušetři vám to čas, náklady a sortiment můžete rozšiřovat postupně. U budování značky skutečně platí, že kvalita je víc než kvantita.

Neplánují

Dobře, tak se vám podařilo prodat první kolekci. Co dál? Abyste se vyhnuli krizi hned po prvním roce, je důležité mít plán. Kde chcete jednou být? Jak toho plánujete dosáhnout? Nepodceňte přípravu a vše si před představením značky důkladně promyslete. Musíte počítat s případným neúspěchem, ale i úspěchem. A jakmile budte připravení, vzhůru do toho!