Prvním problémem jsou autorská práva. Ačkoliv soud dá původním návrhářům za pravdu jen někdy, eticky jsou napodobeniny stále sporné. S falešnou kabelkou Louis Vuitton se setkal snad každý, aby ne, tato značka patří k nejfalšovanějším na světě, ale kopírování návrhů bývá mnohdy mnohem méně nápadné.
![](https://www.iconiq.cz/wp-content/uploads/2017/06/tumblr_omrli7jvid1ro1czjo1_1280-600x344.jpg)
Nalevo Fenty for Puma, napravo jeden z fast fashion řetězců
Loni v létě několik nezávislých umělců osočilo nejmenovaný řetězec, že si přivlastnili některé z jejich návrhů. Není to poprvé ani naposledy, co se v módním světě taková aféra udála. Na principu inspirace pracemi návrhářů fungují téměř všechny módní řetězce a podobným obviněním čelila například značka Forever 21. Všichni jsme na koloběh subkultury-luxusní značky-řetězce zvyklí, ale málokdy si uvědomujeme, že ačkoliv luxusní značky se můžou levným napodobeninám „jen smát“ a soudní procesy často vyhrávají, pro nezávislé a mladé umělce znamená krádež jejich návrhů mnohdy konec podnikání. Módní právo se jako odvětví teprve formuje a má stále spoustu mezer. Proto je někdy z právního hlediska velmi obtížné rozlišit, zda jde o poctu nebo inspiraci (která se v módě objevuje často), či krádež. Nejlepším způsobem, jak se ochránit, je pro začínající návrháře zaregistrovat své postupy a návrhy co nejdříve.
Rychlost, jakou je módní řetězec schopný vyprodukovat podobný model, jaký předvedli návrháři, je vskutku ohromující. Čím rychlejší ale módní průmysl je, tím jsou dopady na životní prostředí a pracovní podmínky zaměstnanců horší. Na vzestupu je trend takzvané slow fashion, tedy módy, která se snaží o přesný opak – nadčasový design, kvalitní zpracování, využívání lokálních zdrojů.
Dalším důvodem, proč se napodobeninám vyhnout, je kulturní apropriace, pojem, kterým se v dnešní době ohání kde kdo, ale v některých případech může být skutečně závažným problémem. Některé minoritní kultury využívají svých tradičních oděvů a doplňků, kterými se často rozhodnou módní značky inspirovat. Jenže tyto minority mnohdy čelí chudobě a diskriminačním problémům, což jde zcela v rozporu s luxusem, který potom přináší módní značky. Které na těchto návrzích samozřejmě vydělávají nemalé peníze.
![](https://www.iconiq.cz/wp-content/uploads/2017/06/RalphLaurTurban.jpg)
Kulturní dědictví by nemělo být pouhým módním doplňkem
Co můžete pro budoucnost módy udělat vy?
Nebojte se být zvědaví. Zajímejte se, odkud vaše oblečení pochází, podporujte co nejčastěji nezávislé a lokální umělce. Kromě dobrého pocitu budete mít i originální kousek. Pokud nechcete investovat do luxusního oblečení slavných (nebo méně slavných) návrhářů, nekopírujte je a soustřeďte se spíše na svůj osobní styl. Pomoci vám může například web Fashion Copycats, který poukazuje na podobnosti mezi návrhy značek. Společně to dokážeme!