Během posledních pár týdnů nešlo nezaregistrovat kauzu Ikea vs. Balenciaga. Aneb, jak se modrá taška FRAKTA za necelý 1 dollar ze švédského řetězce stala téměř identickou kopií nové kabelky z módního domu Balenciaga, s tím rozdílem, že stojí 2,000 USD. Díky obrovskému hypu celé této kauzy internet zaplavila vlna dalších modrých plastových modelů. Tanga, pásky, tepláky, chokery, nebo hypebeast sneakers Yeezy Boost 350. Jejich designéry už nebyla Balenciaga, ale lidé z celého světa.
Stejně tak nejde zapomenout na Fast Food kolekci FW/14 značky Moschino. Zlaté oblouky a červeno-bílé korporátní barvy odkazovaly na největší gigant fast foodu napříč celou kolekcí. Ikonické logo bylo přetransformováno na designové srdce. Vzkaz byl jasný: Love Moschino! Barvy a loga sice hlásaly McDonald, samotné modely ale silně připomínaly nejikoničtější kousky jednoho z největších módních domů. Chanel, ten tak zažaloval Moschino za zneuctění jejich brandu. Podobně tomu bylo i v 80. letech, kdy se protínala móda s funkčností, kdy vznikla kolekce s názvem “Cruise me, baby”. Ta zahrnovala modely záchranných vest, tričko v případu nouze spolu s píšťalkou, nebo romantickou bundu s výšivkou “Love Boat”.
U značky Maison Martin Margiela je inspirace “odpadem” součástí DNA značky. Téměř vždy tu najdeme kousek, který je referenční. Ať už se jedná o ikonické lodičky z kolekce SS/06, které byly oblepeny maskovací poštovní páskou, recyklované džíny, grafity boty Tibi, nebo pásek z USB kabelu z poslední kolekce.
Také značka Victor&Rolf je známá pro své fantazijní prvky. Výraznou kolekcí byla například ta z roku 2005, kdy byla představena “Bedtime Story”. Termín sleepwalking tak dostal zcela nový význam. Modelky na přehlídkovém mole předváděly luxusní šaty vyrobené z postelí. Nepostradatelnými doplňky se staly oversized polštáře. Pokud jste čekali, že podobné kreace najdeme jen na zahraničních molech, vyvedeme vás z omylu. Téměř identickou kolekci jako právě zmíněnou “Bedtime Story” jsme mohli vidět na letošním MBPFW v podání od české designérky Petry Ptáčkové. Stejně tak, jako Jakub Polanka, který recykluje a přetransformuje oblečení ze second handů, které stále mnoho lidí může považovat za odpad. Přitom je recyklace jednou z nejschůdnějších variant, jak rozvíjet módní průmysl a nezničit tak naší planetu.
A protože ani móda nemá žádné hranice, tak zejména tady platí pravidlo “Nikdy neříkej nikdy”. Jen si vzpomeňte na ty hrozné gumové pantofle. Ano, i ty se o pár let později staly díky Christopheru Kaneovi ikonou.