Asi se shodneme, že vykrádat jen tak určité části kulturního dědictví se nesluší, ale co subkultury? Nejedná se vlastně o to stejné, jen v menším měřítku?

Možná znáte ten pocit, když se najednou z něčeho, co máte rádi, stane celosvětový trend. Může to být třeba oblíbená kapela, módní doplněk nebo záliba. Najednou o dané věci mluví všichni a vy máte pocit, že na to vlastně „nemají právo“. Od dané kapely znají jen jednu písničku, o zbytku v životě neslyšeli. Tvrdí o někom, že je to jejich oblíbený režisér, ale přitom viděli jen dva poslední filmy. Chodí každý týden na jógu jen proto, že se to vyjímá dobře na Instagramu.

Tímto způsobem dnes funguje většina módních trendů. Daný kousek nebo styl začnou nejprve nosit jen trendsetteři a umělci, kteří tím nesledují jiný záměr, než jen se odlišit od většinové společnosti. Stane se z toho trend, který, jak postupně roste, získává oblibu u široké veřejnosti a naopak ji ztrácí u původních nositelů – ti si nyní hledají jiné způsoby, jak se odlišit. A tak dál, a tak dál.

Jenže problém je v tom, že trend se takto sice roztahuje, ale hrozně zplošťuje. Oblečení subkultur má většinou svůj význam – historii, účel, kontext. Své kultovní značky a ikony. To vše se ztrácí, pokud si danou věc koupíte v řetězci – před sebou vidíte finální produkt, ale o „cestu k němu“ jste se připravili. Nevíte, proč věc vypadá tak, jak vypadá, kdo ji nosil jako první a proč, nebo k jaké hudbě patří.

Typickým příkladem je populární značka Supreme. Když v roce 1994 začínala, nosili ji hlavně skejťáci. Mladí lidé, které nezajímaly mainstreamové trendy. Značka byla kultovní a poměrně exkluzivní, mimo danou subkulturu ji nikdo nenosil. O 23 let později střih, Supreme kolaboruje se značkami jako je Louis Vuitton, kterými dříve pohrdal. Kdo z instagramových hvězdiček, které se fotí v Supreme tričkách či mikinách, zná příběh značky?

Je subkulturní apropriace špatná? Sama o sobě ne. Rozhodně nikomu neubližuje tak, jako se to děje v případě té kulturní. Móda potřebuje vlivy ze všech stran, ale my pro ni můžeme udělat třeba to, že se budeme v oblasti módy vzdělávat a nebudeme některé trendy jen tak slepě přejímat. Chceme být cool, ne pozéři!