Valentino Haute Couture: Pokorné basic kousky, zlatý třpyt a muži na runwayi

/ Lenka Komrsková

Letošní prezentace jarních haute couture kolekcí se jasně lišily. Nejen tím, že většina labelů zvolila distanční formu přehlídek, ale i okolnostmi, v nichž propracované modely vznikaly. Pierpaolo Piccioli, kreativní ředitel značky Valentino, tvořil v ateliéru v Římě v období lockdownu. Jaký vliv měl na novou kolekci?

Základní instinkt

Návrhář se trochu překvapivě zaměřil na základní avšak naprosto skvostné modely – saka, kalhoty s puky, padnoucí jednoduché šaty, formální košile. Vše se samozřejmě dočkalo haute couture upgradu v podobě sofistikovaných detailů, i tak je však kolekce komfortně přízemní, vynecháme-li až absurdně vysoké platformy, na nichž modelky chodily.

Picciolovy “basic” kousky se nesly v kompletní barevné škále – nemohla chybět široká paleta nude tónů, ale i zářivé barvy, jako je fuchsiová, limetkově zelená, korálová, hned několik odstínů žluté, tyrkysová či neonově oranžová. Na závěr oslnil zlatý třpyt, který zdobil i obličeje modelek.

Tady a teď

Piccioli v podstatě vykročil do jarní sezóny naprosto bravurně. Jen těžko byste hledali něco, co nechcete mít ve skříni. Kousky nejsou tak snové, jak se od HC modelů čeká, ale spíše střízlivé, lidské a nesou pomyslnou nálepku must-have. Designér neřešil příběh kolekce, žádný narativ neexistuje, prostě tvořil tady a teď a výsledkem je nenucená řada dokonale propracovaných modelů, po nichž nejspíš zatouží úplně každý.

Zcela poprvé se na mole objevili také muži. Piccioli odmítl genderovanou módu a nejlepším příkladem, jenž mluví sám za sebe, se stal unisex trenčkot reprezentující jeho ideu tvořit pro lidi. “Základem haute couture je pro mě ten rituál, proces, péče a lidskost,” řekl Pierpaolo a dodal: “To dělá couture tak nadčasovou záležitostí.”