Janina Šlemínová odstartovala svůj rok koně mimořádně rychlým cvalem. K obvyklému „zrychlenému“ životnímu tempu se navíc poskládalo několik zásadních změn v jejím osobním i pracovním životě. O nich jsme si společně popovídaly a musím říci, že setkání to bylo příjemné a inspirativní. Shodly jsme se, že změna je život a když se uzavřou jedny dveře, tak se vzápětí otevírají jiné.

Janina Šlemínová založila v roce 1996, krátce po ukončení studií na technické univerzitě v Praze, agenturu SARA EVENTS. Agentura na počátku zajišťovala služby hostesek a doprovodné programy zejména pro konference a veletržní akce. Během následujících dvou let rozšířila portfolio služeb na kompletní event management servis. Začínala s jedním zaměstnancem a půjčeným faxem, v současně době vede tým 20 stálých zaměstnanců a konzultantů pracujících v SARA EVENTS a jejich pobočkách.

Janina se před třemi lety stala CEO agentury stars communication, která v Praze v posledních dvou letech pořádala módní událost Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend, jehož byla ředitelkou a hlavní organizátorkou.

Na úvod se Janino zeptám, jak se máte?

Momentálně tak trochu hekticky. Jsem čerstvě přestěhovaná, takže stále napůl v krabicích, dcera bere antibiotika a já finišuji přípravy kulatého 10. ročníku Shooting Fashion Stars. Ani nevnímám, co je vlastně za den a jestli je venku zima nebo teplo. Ráno jsem popadla první oblečení a vyrazila za Vámi. (podotýkám, že to Janině i tak velice slušelo, jen jí přeci jen právě ten den musela být pěkná zima…pozn. redakce)

Mluvíte o stěhování. To je jedna z těch zásadních změn, je to tak?

Ano. Agenturu jsem přestěhovala do nových prostor v Nuslích, kde jsem našla zároveň nové bydlení pro svou rodinu. Takže jsem musela v jeden moment zabalit firmu i domácnost a vzápětí vše opět roztřídit a uvést do životaschopného stavu – na tom tedy ještě pracuji. Naštěstí mám velkou oporu ve svých zaměstnancích a přátelích a doma báječnou a trpělivou dceru, která to nejpotřebnější, tedy mobil, iPad a tašku do školy měla naštěstí zabalené stranou.

To však není jediný nový začátek a zásadní změna ve vašem životě. Není již nyní tajemstvím, že jste ukončila spolupráci s agenturou Starscom a přestala participovat na projektu Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend. Co se stalo? Co vás k tomuto rozhodnutí přimělo?

Projekt se přirozeně vyvíjí a po loňském ročníku nastaly ve vedení projektu logicky změny. Zásadní změnou byl post kreativního ředitele projektu. Oldřišku Křížovou nahradil Lukáš Loskot, kterého lidé znají i jako kreativního ředitele luxusního butiku SIMPLE CONCEPT STORE. Já sama jsem z této změny byla původně nadšena, Lukáše si pro jeho práci vážím a jeho nápady mě baví, ale postupem času se ukázalo, že se naše cesty v tom, jak má tato módní akce v budoucnu vypadat, zásadně rozcházejí. Lukáš v pozici kreativního ředitele přišel se zcela novým konceptem akce, který je tak odlišný od mé vize a od toho, co jsme zde poslední 2 roky postupně budovali, že jsem se po dohodě s hlavním investorem a majoritním vlastníkem Václavem Dejčmarem, kterého Lukášův koncept naopak nadchl, rozhodla z projektu odstoupit. Jasně že to nebylo lehké, ale život jde dál.

Nastíníte nám, o jaký koncept se jedná a proč vy s ním nesouhlasíte?

Letošní ročník MBPFW se má konat na půdě Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Žádný fashion stan, všechny přehlídky se budou odehrávat na fakultě. Tedy z mého osobního pohledu spíše krok zpátky než inovace a vylepšení. Budova fakulty má svá specifika a technická omezení. Předešlý ročník byl dobře nastartovaný, řadu věcí jsme se „po cestě“ naučili. Byl to adrenalin a stress, ale hlavně úžasná zkušenost! Akci jsme od samého začátku stavěli jako otevřenou, navazující na globální a fungující světový koncept, ovšem modifikovaný na realitu naší republiky.

Po dvou letech tohoto velkolepého startu a obřího fashion stanu postaveného na exkluzivních adresách v blízkosti Pražského hradu a přímo v Pařížské ulici je to úkrok jiným směrem, posun ke komornějšímu, spíše artovému, výběrovému projektu, který je určen pro specifické publikum. Z mého pohledu velká škoda. Mou vizí byla kombinace, tedy opět fashion stan, oproti loňsku technicky i designově vylepšený, a k němu navíc jako novinka a „třešnička na dortu“ doprovodný program probíhající v budově právnické fakulty. Komornější přehlídky, workshopy, výstava a případně after parties.

Novému konceptu se snažím rozumět, ale prostě se v něm nevidím. Jsem typově takový ten „rozjížděč“, když něčemu věřím, dám do toho všechno, nejím, nespím, funguji na na 200 %, jakmile ten smysl ztratím, je konec a čas jít dál. A ten čas nastal.

Vraťme se v čase zpět k poslednímu ročníku, který navštívil věhlasný obuvník Jimmy Choo. Jaké bylo setkání s touto osobností?

Jen při vyslovení jeho jména musím usmívat. Byla to výzva a docela adrenalin. Vše odstartoval rozhovor s Florianem Muellerem, CEO Mercedes-Benz Česká republika, a moje cesta na otočku do Londýna, kde jsem se měla sejít s jeho týmem. Očekávala jsem velice formální, maximálně třicetiminutové jednání, které se proměnilo ve čtyřhodinový, velmi osobní a milý rozhovor. Měla jsem pocit, že se známe léta, což se moc často nestává.

Jimmy Choo, tak jak jsem měla šanci ho poznat, je velice jemný a citlivý člověk s obrovskou pokorou, obklopený týmem lidí, který ho chrání. On sám byl spolupráci od počátku velmi nakloněn, ale právě jeho tým všechna jednání i program do poslední chvíle vlastně tak nějak blokoval a komplikoval. K naší velké radosti, díky obrovskému nasazení celého týmu i osobní podpoře Floriana Muellera a jeho VIP kontaktům v Malajsii, nakonec všechno klaplo a setkání s Jimmym a jeho rodinou a přáteli bylo nezapomenutelné. On sám se pro Prahu a místní lidi velmi nadchnul. Vzhledem k tomu, že slíbil, že se při své příští návštěvě Prahy projde po mole v 11 cm podpatcích ….. máme se na co těšit!

Měla jste i pro letošní ročník nějakou vysněnou celebritu, kterou jste chtěla do Prahy pozvat?

Chtěla jsem módního návrháře Michaela Korse, ideálně společně s topmodelkou Heidi Klum. Nezůstalo jen u snění. S Michaelem Korsem jsme již byli v přímé komunikaci. A samozřejmě po pozitivní zkušenosti s Jimmym Choo jsem uvažovala o dalším obuvníkovi, který má navíc v Čechách své rodinné kořeny, tedy Manolo Blahnik.

Janina Šlemínová, Jimmy Choo a Michaela Hošková

Janina Šlemínová, Jimmy Choo a Michaela Hošková

Zpět k módním akcím v Praze. Víme, že jich tu je hned několik. Není to pro naše město trochu moc?

Je to asi typicky česká záležitost a je to vlastně legrační. Pokud to je jenom trochu možné, preferuji model spojování a spolupráce před věčným soutěžením o místo na slunci. Vždyť i náš další projekt Shooting Fashion Stars byl čtyři roky součástí Designbloku. No a společně s Václavem Dejčmarem jsme někdy před dvěma lety iniciovali schůzku s majitelkami „konkurenčního“ projektu Dreft Fashion Week ve snaze se spojit a rozdělit si úlohy. Priority, způsob jednání i prezentace byly bohužel tak odlišné, že jsme nenašli cestu ani způsob, jak případné propojení zrealizovat.

Jaký máte pohled na českou módu, která je nedílnou součástí všech těchto módních akcí?

Českou módu mám definitivně ráda. Troufnu si říci, že mám po těch letech už i celkem přehled o našich návrhářích, značkách a jejich aktuální tvorbě. Však ji také poměrně dlouhodobě nejen sleduji, ale i podporuji. Řekla bych že česká móda je čím dál více vidět, ale je během na dlouhou trať přesvědčit klientelu o její kvalitě.

Čím to je, že česká zákaznice stále raději vyhledává zahraniční značky než ty české? Je to touha po té světovosti a důkazu toho, já na to mám nebo špatná komunikace těch českých módních značek?

Já myslím, že je to tak padesát na padesát. Ano, samozřejmě jsou tací, kteří jdou čistě po značce. Tedy mezinárodní silné značce. Jsem optimista, je potřeba dát tomu čas a ukázat, že čím dál více českých návrhářů umí navrhnout a vyrobit kvalitní kousky, nesrovnatelné s ordinérní konfekcí. Problémem českých návrhářů je někdy i potřeba se za každou cenu odlišovat. Proto jsou některé kolekce velmi umělecké, ale bohužel zcela nenositelné. Jsem zastáncem ženskosti v módě, jednoduše chci nosit to co mi sluší a v čem se cítím dobře.

Na samotných návrhářích je to vidět. Máme tu obchodně velmi úspěšné návrhářky jako Kateřinu Geislerovou nebo Petru Balvínovou. Obě jsou velice úspěšné a jejich klientela se rozrůstá … a proč? Jejich kolekce jsou naprosto nositelné, elegantní, ženské a vyrobené z materiálů, které „fungují“.

Dalším problémem může být i to, že návrhář je spíše umělec, než manažer a obchodník. Je zkrátka funkční mít v týmu člověka, který dokáže zajistit včasnou dodávku zakázky, komunikovat s nákupčími a nejlépe i s médii.

Moje osobní zkušenost je taková, že české modely jsou líbivé. Sama jich v šatníku mám několik, a když si je obléknu, tak se mě přátelé často ptají, co že je to za návrháře. Očekávají zahraniční jméno a jsou zaskočeni, když je nechám hádat a pak jim řeknu, že to není shopping z Milána ani model z kolekce Dolce&Gabbana, ale krajka od Petry Balvínové anebo sako od Marcela Holubce.

Co se nyní Janino ve vašem životě odehrává nového?

Mám ráda změny. Změny mě posouvají kupředu. Tento rok jich ale přeci jen už bylo dost. Jak už bylo řečeno, odešla jsem z projektu MBPFW, to byla moje srdeční záležitost a dala jsem do toho všechno. Přestěhovala jsem agenturu i samu sebe s dcerou. Měním pracovní tým. Je to takové zajímavé období, pro sebe jsem si pojmenovala „velký jarní úklid“, který, jak se zdá, v těchto dnech finišuje, a já s radostí vítám to skutečné jaro a nové výzvy ve svém životě.

Co vás tedy čeká v blízké budoucnosti?

Spousta cestování a nové inspirace!

A v těchto dnech společně s mými kolegy finišujeme přípravy jubilejního desátého ročníku projektu Shooting Fashion Stars. Tento ročník je pro nás velmi specifický, s pracovním názvem  „Celebration“. Mám velkou radost, že se vracíme zpět do galerie Mánes, kterou jsme s tímto projektem před dvěma lety zavírali a nyní ji opět otevíráme veřejnosti.

To ale samozřejmě není vše. Nové projekty a výzvy jsou tady, ale něco si nechám i na příště .-)

Bylo pro mě ctí, že si Janina Šlemínová našla ve svém náročném programu pár minut pro Iconiq, aby objasnila situaci kolem MBPFW a všechny nás ujistila, že tady její módní cesta zdaleka nekončí. Iconiq je hrdým partnerem akce Shooting Fashion Stars a připraví pro vás reportáže z celého dění, video a samozřejmě i oblíbený Iconiq stylový deníček.

Foto: Petra Ficová; Archiv SFS