Pokusila jsem se vybrat ty nejznámější, ty, o kterých se mluví, kteří se prezentují na českých módních týdnech i v tuzemských magazínech. Vzhledem k tomu, že v hitparádách nejvyhledávanějších módních značek v Čechách Google zmiňuje pouze konfekce jako Baťa, H&M či New Yorker, podle nich se čeští oděvníci srovnat nedají.

 

V následujícím „žebříčku“ tedy platí dvě měřítka – počet fanoušků na sociální síti Facebook a množství nalezených odkazů přes nejznámější vyhledávač Google. Seřazeni jsou podle výsledků vyhledaných odkazů, a to zejména proto, že několik z nich žádnou “fanpage” na Facebooku nemá. Pro zajímavost je v něm i uvedena účast či neúčast na druhé nejoblíbenější sociální síti Twitter, která je českými návrháři, jak je vidno ze soupisu, podceňována.

Pomyslný žebříček si tak nedává za úkol srovnat popularitu jako takovou, nýbrž zjistit, jak jsou návrháři sdílní, stejně jako jakým způsobem a jak moc se prezentují na internetu.

La Formela – 12 400 000 výsledků

Dvanáct a půl milionu je skutečně hezké číslo pro tuto začínající značku podmaňující si Českou republiku. Nutno ovšem podotknout to, že se jedná o mezinárodní název využívaný mnoha dalšími společnostmi či uskupeními. Nicméně na Facebooku toto české trio publikuje zejména články, rozhovory a používání modelů v editoriálech, ve fotogalerii najdete lookbooky i snímky umělecké. Web je přehledný a profesionální.

Facebook: 749 fanoušků, mluví o ní 53

Twitter: 9 sledujících
Oficiální stránka: www.laformela.com

Chatty – 11 300 000 výsledků

Stejný “problém” jako La Formela, má i duo Chatty. Díky svému jméno sice získalo přes 11 milionů výsledků, ale na googlovské první stránce naleznete pouze dva odkazy s ním spojené. Nicméně to samozřejmě nesvědčí o nějaké nehodnotnosti. Značka založená v roce 2005 Radkou Sirkovou a Annou Tuškovou příjemně šokovala, když na Designblok Dreft Fashion Week 2011 nechala dámskou kolekci předvádět muže. Naposledy potěšila řadou Praying Mantis. Kromě toho, že její „sledovatelé“ na Facebooku zjistí všechny potřebné novinky, dokonce “označují”, že navštívili butik v Haštalské. Podle čísel jich tam bylo 45.

Facebook: 1 184 fanoušků, mluví o tom 71, lidé, kteří tady byli 45

Twitter: není
Oficiální web: www.chatty.cz

Denisa Nová – 924 000 výsledků

Tvořící pod značkou DNB, Denisa Nová na českém trhu funguje již od roku 1999. Každým rokem předvádí maximalisticky minimalistické nositelné kolekce, které si získávají stále více příznivců. Na Facebooku je nedohledatelná. Úctyhodné číslo nalezených výsledků není dáno pouze frekvencí jejího jména, za Denisu hovoří i práce. Přesto pro úplnost – pokud do vyhledávaní vepíšete “Denisa Nová DNB” vyjede výsledků 5 170.

Facebook: není

Twitter: není

Oficiální stránka: www.denisanova.cz

Pavel Brejcha – 215 000 výsledků

Student pařížské oděvní školy se od poloviny minulého roku prezentuje pod označením Line. Součástí týmu je i Katarína Král, marketingový mozek celé operace. Pavel Brejcha je momentálně nominován na cenu Czech Grand Design 2012. Nepřehlédnete ho na žádné prodejní akci, a pokud ano, jeho oblečení nakoupíte v pražském butiku Mona. Na webových stránkách najdete vše potřebné od kontaktů po portfolio. Pokud ho budete “sledovat” na Facebooku, zaručeně vám neujde žádná novinka.

Facebook: 325, mluví o tom 22

Twitter: není
Oficiální stránka: www.pavelbrejcha.com/

Jakub Polanka – 154 000 výsledků

Jakub Polanka je jeden z mála českých designérů, kteří dokázali překročit hranice naší země. Tvoří ve Francii, kde kouzlí s materiálem stejně dobře jako tamější starousedlíci. Na Facebooku má tento designér plnící ženám sny přes tři tisíce fanoušků, ale moc aktivní na něm není. Zato oficiální stránka je dostačující. Najdete na ní i kolekce ve formě lookbooků či fotografií uměleckých.

Facebook: 3 627, mluví o tom 11

Twitter: 30 sledujících
Oficiální stránka: www.jakubpolanka.com

Hana Zárubová – 61 500 výsledků

Mezi Češkami oblíbená Hana Zárubová je letos nominovaná na ceny Czech Grand Design, a to již počtvrté. Její unikátní styl přibližuje módní experiment každé ženě. Hana Zárubová tvoří kolekce pod labelem hanazarubova, druhá linie – No. – vzniká ve spolupráci s grafikem Štěpánem Malovcem. Podobně jako v případě Pavla Brejchy, i její Facebook je aktualizovaný velmi často.

Facebook: 197 fanoušků, mluví o tom 26

Twitter: není
Oficiální stránka: www.hanazarubova.cz / www.nofashion.eu

Pavel Ivančic – 45 900 výsledků

Nový profesor na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a zároveň absolvent jedné z nejprestižnějších oděvních škol, londýnské Central St. Martins, si klienty získává už více než deset let. Svoji značku Muset vede společně s manželkou Radanou. Experiment, který přináší do strnulého českého prostředí, je vskutku jedinečný. Orientace na animovaném oficiálním webu není nejlehčí, na škodu je nemožnost prohlížet starší kolekce i nefunkčnost některých záložek. Na Facebooku je nedohledatelný.

Facebook: není

Twitter: není

Oficiální stránka: www.muset.cz

Eva Brzáková – 40 000 výsledků

Česká návrhářka skrytá za značkou e:be popisuje svoji tvorbu jako vysoce elegantní a pohodlnou. Její estetika není sice nijak průbojná, ale také nijak nudná. Škoda oficiálního webu v angličtině, který sice může vyhovovat zahraničním návštěvníkům, pro některé české ženy však může znamenat problém. Na Facebooku není.

Facebook: není

Twitter: není
Oficiální web: www.e-be.cz

Tatiana Kováříková – 37 600 výsledků

Stálice českého módního nebe, Tatiana Kováříková, svojí značkou Tatiana uspokojuje potřeby zaplnit šatník už od roku 1995. Zákaznice si získala nadčasovostí, elegancí a snadnou slučitelností s jakoukoliv skříní každé ženy od podnikatelky po módní nadšenkyni. Tatiana si je vědoma důležitosti sociálních sítí a na Facebooku tak publikuje celou spoustu fotografií i informací. Velmi jednoduchý web k prohlížení poskytuje několik posledních kolekcí i obecné info.

Facebook: 102 fanoušků, mluví o tom 20

Twitter: není
Oficiální web: www.tatiana.cz

Liběna Rochová – 27 500 výsledků

V současnosti neznámější a nejvlivnější profesorka oděvní tvorby zanechává stopy i tvorbou autorskou. V dílně Liběny Rochové vládne anti-trendová politika, sochařské zacházení s materiálem a respekt k poctivému řemeslu. Oficiální stránka vedoucí ateliéru pražské VŠUP je ve výstavbě, profil na Facebooku chybí. Liběna tak zřejmě vyjadřuje svůj „protest“ proti nastaveným pravidlům módního byznysu.

Facebook: není

Twitter: není

Oficiální stránka: www.lr-style.com – ve výstavbě

Petra Balvínová – 22 800 výsledků

Tvorba Petry Balvínové, která je od roku 2006 reprezentována značkou TIQE, má být v první řadě odlehčená. S humorem a sladkostí Petra okouzlila kolekcí na podzim/zimu 2012, v podobném duchu pak pokračuje linie pro nadcházející léto. Jestli nelze něco z řad odmyslet, jsou to krajky, volánky – v podstatě mladá ženskost obecně. Petra Balvínová má velmi jasný a účinný web, přímo odkazující na facebookovou stránku. Ta je maximálně informativní, což zákaznice i pouhé fanynky cení. Svědčí o tom samotná čísla.

Facebook: 2 245 fanoušků, mluví o tom 158

Twitter: není
Oficiální web: www.tiqe.cz

Klára Nademlýnská – 22 400 výsledků

Popisovat tvorbu jedné z nejmedializovanějších českých návrhářek, Kláry Nademlýnské, snad ani nemá cenu. Ale ve zkratce, stačí tyto čtyři přívlastky – kvalita, nadčasovost, ženskost, kombinovatelnost. Klára je v žebříčku první návrhářkou, jejíž butik je zaznamenán v Google mapách. Oficiální web je standardní, nijak výrazně se neliší od těch jiných návrhářů. Její oblíbenosti však vůbec neodpovídají Facebooková čísla. Fanoušků má pomálu, ale upřímně řečeno, vzhledem k aktivitě není moc co sledovat.

Facebook: 358 fanoušků, mluví o tom 14

Twitter: není
Oficiální web: www.klaranademlynska.cz

SISTERSCONSPIRACY – 20 500 výsledků

“Chceme nabídnout alternativu pro ty, kteří chtějí opustit uniformnost masové oděvní produkce,” prohlašují Alice Klouzková a Jana Jetelová, zakladatelky převážně pánské značky Sistersconspiracy. A skutečně – kdo chce uniknout od konfekce ke kvalitní, hravé, ale přesto elegantní variantě, měl by běžet do jejich pražského showroomu. Informace i fotky, oboje uvidíte, pokud budete sledovat oficiální Facebook. Rozšířenost pak nabízí webová stránka.

Facebook: 1010 fanoušků, mluví o tom 8

Twitter: není
Oficiální web: www.sistersconspiracy.cz

Ivana Mentlová – 12 100 výsledků

Kožešiny a kůže královny v této módní oblasti jsou vidět na mnohých známých osobnostech. Ivana si je toho vědoma a na svém veleúspěšném Facebooku sdílí každou fotoaparátem zachycenou nositelku. Z oficiální facebookové stránky se nakonec musíte dozvědět vše – tu webovou totiž jen tak nenajdete. Na udávané adrese www.ivanamentlova.com je jen hora nesouvisejících odkazů. Že by zpeněžení známého jména?

Facebook: 5 952 fanoušků, mluví o tom 243

Twitter: není
Oficiální stránka: není

Pozn.: Uvedená data jsou ze dnů 7. – 12. března 2013. Žebříček je pouze orientační, v žádném případě neznamená pořadí oblíbenosti mezi reálnou klientelou. Množství nalezených odkazů na Google je počítáno za 0,3 – 0,5 sekund. Jiné sociální sítě než Facebook či ojedinělý Twitter čeští návrháři nepoužívají.