-->

Smoothie: Energie a zdraví v jedné sklenici

/ Michala Bradová

Někdo si dává vitamínovou sklenici každé ráno po celý rok, jiný ho má jako součást jarní očisty. Ovocné a zeleninové šťávy si u nás každopádně v posledních letech jedou na velké vlně obliby a jsou zásobárnou vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek, jež jsou důležité pro správné fungování našeho organismu.

Slaví téměř 50 let

Ačkoliv se smoothie objevilo v našem jídelníčku až v posledních pár letech, jeho existence sahá mnohem dále. Koktejly a šlehané nápoje se rozmohly už v 1. polovině 20. století, kdy světlo světa spatřil mixér. Smoothie jako takové pak vymyslel jistý Steven Kuhnau v roce 1970, který si jako alergik na laktózu nemohl dopřávat mléčné šejky jako jeho kamarádi, a tak si šťávy začal mixovat sám. Následně také otevřel obchod Smoothie King, jenž má v současnosti stovky provozoven po celém světě.

Domácí vitamínová bomba

Smoothie v současnosti najdete v nabídce velkého  množství restaurací, bister a prodejen. Kdo chce však skutečně znát jeho obsah, není nic jednoduššího, než si ho umixovat doma. Stačí vám k tomu již zmíněný mixér a potraviny, které máte rádi. Díky ovoci a zelenině jsou nápoje  plné vitamínů, minerálů a vlákniny a jsou ideální pro ty, kdo mají problém sníst doporučovaných 5 porcí ovoce a zeleniny denně.

Ráno, odpoledne i večer

Smoothie se dá popíjet během celého dne, nicméně myslete na to, že ty ovocné obsahují kromě prospěšných živin i cukr. Hodí se tedy spíše na ráno či jako dopolední svačina. V odpoledních a večerních hodinách si připravujte raději zeleninové.

Smoothie plné fantazie

Na smoothie je nejhezčí to, že si s ním můžete hrát, jak chcete a zkoušet všemožné kombinace. Rovněž se dá doplňovat ovesnými vločkami, různými semínky či proteinem. Pokud potřebujete tipy, máme pro vás osvědčené klasiky:

  • Ranní vzpruha: banán, lesní ovoce, kokosové mléko, voda, vločky
  • Dopolední svačina: pomeranč, ananas, banán, mango, kaki, bílý jogurt
  • Odpolední svačina: špenát, avokádo, jahody, lněná semínka, voda
  • Večerní pohoda: mrkev, rajčata, červená paprika, řeřicha, špenát, celer, česnek