-->

Tipy na rychlé a zdravé obědy do práce

/ Michala Bradová

Přijdete do práce, máte jednu schůzku za druhou, spoustu úkolů a najednou si uvědomíte, že už je odpoledne a vy jste ještě neobědvali. Protože čas nepočká, v rychlosti slupnete čokoládovou tyčinku na zahnání největšího hladu a cestou na další jednání si koupíte fast food. Zkuste to od zítřka jinak. Obědy do krabiček vám umožní v klidu se najíst, přesně víte, co jídlo obsahuje, a můžete si ho připravit podle vlastní chuti. Naše tipy vás o tom určitě přesvědčí. Dobrou chuť!

Cizrnový burger

Cizrna neboli římský hrách se dá připravit na mnoho způsobů. Tahle luštěnina je bohatým zdrojem bílkovin a často se proto také ve vegetariánské kuchyni používá místo masa. Tak proč rovnou nezkusit hamburger trochu jinak?

Recept na 4 porce: Na olivovém oleji si opečeme cibuli, česnek a kmín. Stranou pak přidáme okapanou cizrnu (plechovka 400 g), 1 vejce, 80 g strouhanky, sůl a pepř podle chuti a vše rozmixujeme. Ze směsi vytvarujeme 4 burgery, obalíme ve strouhance a dáme asi na 10 minut odležet do ledničky.  Rozpálíme olej na pánvi a burgery z každé strany opečeme asi 4 minuty. Rozkrojíme housky, přiložíme salát, burger, plátek rajčete, sýr, bazalku a přiklopíme.

Thajský salát s kuřetem

Trocha asijské exotiky oživí vaše menu. Stačí vám skleněné nudle, kuřecí prsíčka, kešu oříšky, zelenina, bylinky a lehký a chutný oběd je na světě.  Nejenže vás zasytí a dodá potřebnou energii do další části dne, ale zamezí i známé poobědové únavě, která hrozí u těžkých a tučných jídel. A v kuchyni přitom s přípravou nestrávíte mnoho času.

Recept na 4 porce: Zahřejeme gril nebo troubu na nejvyšší teplotu. Maso položíme na plech a grilujeme 10–12 minut. Mezitím si připravíme nudle. Zalijeme vroucí vodou 200 g skleněných nudlí, necháme osm minut odstát a poté je slijeme. Nudle smícháme s kuřecím masem, cherry rajčátky, cibulí, okurkou, chilli papričkou, koriandrem a zálivkou. Tu připravíme vyšleháním 125 ml limetové šťávy, 1 lžíce rybí omáčky, 1 lžíce arašídového oleje a 1 a půl lžíce cukru. Na závěr salát posypeme ořechy.

Tortilly

Další rychlé a snadné jídlo, které si můžete kombinovat dle vlastní chuti. Zda zvolíte po vzoru mexické kuchyně masové tortilly s pikantní směsí, jež bude mít pořádný říz, nebo si je naplníte čistě jen zeleninou, zůstává na vás. Fantazii se meze nekladou.

Recept na 2 porce: Na oleji zpěníme cibuli, česnek a chilli. Přidáme 1 konzervu fazolí, rajčata a dusíme asi 20 minut, než směs zhoustne. Poté rozmačkáme vidličkou, necháme trochu vychladnout a přidáme 100 g strouhaného čedaru. Připravíme si salsu. Nakrájíme na kostičky 2 rajčata, 1 červenou cibuli, nasekáme nadrobno 1 zelenou chilli papričku bez semen a hrst koriandru. Vše promícháme. Dále si nakrájíme avokádo a promícháme ho s 1 lžičkou citronové šťávy, stroužkem česneku, 1 lžící olivového oleje a soli. Na tortillu následně klademe pruh fazolí, salsy a avokáda a zavineme.

Losos s rizotem

Už jste možná někdy slyšeli rady výživových specialistů, abychom do svého jídelníčku zařadili více ryb. Aby ne, jsou taky zásobárnou mnoha prospěšných látek a vitamínů. Jedním z doporučovaných druhů ryb je například losos. Jeho příprava není složitá a spolu s rizotem bude ideálním obědem během náročného dne.

Recept na 4 porce: Nakrájíme si jarní cibulku a krátce orestujeme na oleji. Smícháme s 320 g uvařené rýže, přidáme hrst černých oliv, 3 lžíce kukuřice a nasekanou petrželku. Připravíme si 4 filety lososa. Osolíme je, opepříme, zakapeme citronovou šťávou a opečeme z obou stran.

Plněný lilek s kuskusem

I lilek můžete vnímat jako vhodnou alternativu k masu, dá se však kombinovat i s ním. Opět si tedy můžete připravit různé varianty. O doporučení, že by se měl více objevovat na našem talíři, svědčí i jeho účinky. Snižuje cholesterol, je cenným zdrojem vitamínů a minerálů a má antioxidační účinky. Vyzkoušejte ho například plněný kuskusem, zeleninou a bylinkami.

Recept na 4 porce: 50 g kuskusu zalijeme 100 ml vroucí vody, zakryjeme a necháme 5 minut odstát. Dva středně velké lilky rozpůlíme a vydlabeme. Vydlabanou dužinu posekáme na jemno a orestujeme ji na pánvi s jarní cibulkou. Promícháme kuskus, přidáme kolečka ze 2 jarních cibulek, olivy, nasekanou směs bylinek, 2 lžíce olivového oleje, šťávu z citronu, 10dkg nastrouhaného sýra a orestovanou směs. Osolíme a opepříme. Košíčky z lilků vytřeme olivovým olejem a naplníme kuskusovou směsí. Vložíme do předehřáté trouby na 180 ˚C a zapékáme asi 15–20 minut.