Yiqing Yin: Nejmladší sochařka haute couture

Navrhuje pevná brnění a zároveň využívá momentu překvapení nezkrocené látky. Jedna z nejmladších návrhářek celé módní historie, která své kreace poslala po haute couture mole, Yiqing Yin, se rychle dostává do centra téže pozornosti, jaká je věnována jejím starším a zkušenějším kolegům.

Inspiruje se přírodou, uměním, obyčejnými lidmi na ulici i matkou drapérie, Madame Vionnet. Nejdůležitější je pro ni samotný proces, kdy na figurínu aranžuje materiál, čímž se dostává k momentům, které nelze vymyslet při skicování. Stále oblíbenější Yiqing Yin prezentovala před pár dny v Paříži svoji zatím poslední couture kolekci pro podzim 2013 a tentokrát ji sledovalo ještě více lidí než obvykle. Na filmový festival v Cannes totiž jednu z jejích snových kreací oblékla francouzská herečka Audrey Tatou.

Ve Francii, kam se čtyřletá Yiqing Yin s rodiči přestěhovala z Číny, vystudovala École Nationale des Arts Décorative. Po vyzkoušení různých uměleckých disciplín, zejména sochařství, což se v její tvorbě dodnes projevuje, se chytila oděvu. Vyhovovala ji práce s materiálem a využívání těla jako nástroje pro realizaci jeho potenciálu.

Kariéru odstartovala jako dvacet let slavící konceptuální duo Viktor & Rolf – rovnou s těmi nejnáročnějšími kolekcemi typu haute couture a na festivalu pro mladé tvůrce v Hyères hned rok po absolvování školy, tedy v roce 2010.

V březnu 2011 přesunula prezentaci na Women Fashion Week spolupořádaný francouzskou edicí Vogue, v červenci téhož roku měla v Paříži první přehlídku. V lednu 2012 ji na svůj oficiální fashion week pozvala Chambre Syndicale de la Haute Couture. Yiqing Yin bylo v té době pouhých 27 let a kromě této ohromné nabídky už měla na kontě i ceny Grand Prize of Creation of the City of Paris a Andam Prize for First Collection. Její první řady vystavovaly francouzské ministerstvo kultury, Théâtre National de Chaillot a Joyce Gallery.

 

Oděv jako socha, brnění jako znak ženskosti

Od první realizované kolekce je rukopis Yiqing Yin jasně daný. K jejím nejoblíbenějším technikám patří plisování a řasení, protože pohyb v tak upravených materiálech pokaždé překvapí. Zároveň ale těla uzavírá do strukturovaných klecí, které sama nazývá jako „jemná brnění“.

Mé modely jsou z jemných látek a ukazují paradox, kdy zvýrazňují ženskou smyslnost, křehkost a zároveň ji dodávají sílu, protože je na nich něco syrového,“ okomentovala hlavní myšlenku Yiqing Yin v rozhovoru pro magazín Couture Troopers. „Její“ žena má v sobě stránky obou pohlaví a přestože tvrdí, že nenavrhuje sama pro sebe, nositelka je jí podobná. Nesmí se bát a musí chtít komunikovat skrz oděv.

Spletité kostry šatů vycházející ze zkoumání skutečných lidských i zvířecích, do kterých se ve většině případů prolínají uvolněné nebo vrstvené látky, pak nabízí Yiqing prostor pro maximální vyjádření. Pomocí různých i zapomenutých technik staví „organické tvary, zkoumá objem i grafické linie“. Přestože se kolekce zakládají vždy na stejných postupech, do každé dostává něco unikátního.

Debutová oficiální couture kolekce na jaro 2012 kromě saténu, šifonu a organzy obsahovala i kusy z velkých liščích kožešin, částečně tak navazovala na tu předchozí, podzim 2011. Následující zimní řada už pracovala s prvními originálními potisky, v celkové vláčnosti se odrážela inspirace mořem a nebem. Couture na jaro 2013 vycházela z díla slavného sochaře první poloviny 20. století, Nauma Gabo, který položil základy kinetického umění, ukázkového protějšku k tomu, co se snaží Yiqing vyjádřit materiálem. Do nejnovější Couture na zimu 2013 se promítají vlivy historické módy a podílela se na ní řada umělců, například šperkařka Tzuri Gueta.

 

Část je talent, část je štěstí

Za dva a půl roku fungování na trhu prodala původem čínská designérka tucty haute couture rób. A na to, že žijeme v době, kdy je vysoká krejčovina pro většinu značek hlavně velmi krásnou reklamou, je to vskutku obdivuhodné.

Kvalitou i estetikou ani o píď nepokulhává za proslulými módními domy s tradicí, jako jsou Chanel, Dior nebo Givenchy, i když by si nikdy sama nedovolila se s nimi srovnávat. Je tak celkem logické, že se Yiqing Yin chytají obchodníci – kromě vysoké krejčoviny už pracovala na několika ready-to-wear zakázkách.

Jisté ale je, že za úspěchem Yiqing Yin nestojí jen talent a ohromná píle. Mladá designérka také využila štěstí a vrhla se do každé spolupráce, kterou ji kdo nabídl. Za ten krátký čas to byla například i firma Swarovski, jejíž divize Elements sponzorovala už Yiqinginu druhou kolekci. Na oplátku návrhářka vytvořila například speciální couture vestu pro její kampaň na rok 2012. Mimo to se spojila se společnostmi Guerlain či Cartier.

Yiqing Yin se momentálně soustředí na budování značky a spuštění linie ready-to-wear, která bude vycházet ze stejných principů jako dosavadní haute couture. Nebývalá popularita ji ale nestoupá do hlavy. Ví, že se musí stále kreativně rozvíjet a nebrání se sochám či produktovému designu.

foto: Yiqing Yin, Shoji Fujii